Vliegtaks

In het noorden en het zuiden van het land is het volop vakantie. Midden-Nederland volgt binnenkort. Dat is leuk voor vakantiegangers, de reisbranche en hoteleigenaren. Maar voor het milieu is het geen beste periode nu vliegen populairder is dan ooit. Een reis met een volle auto is anderhalf keer zo slecht voor het milieu als dezelfde rit per touringcar, maar een charter- of een lijnvlucht belast (per persoon) het milieu vier tot zes keer zo veel als een bus.

Vanuit het oogpunt van milieu en rentmeesterschap kan een rem op het aantal vliegbewegingen geen kwaad. Sinds vorige week kent Nederland de vliegbelasting, volgens sommigen ingesteld om vliegen te ontmoedigen en zo het milieu te sparen. Maar de taks is in eerste instantie geen milieumaatregel, maar een middel voor de overheid om jaarlijks 400 miljoen euro extra inkomsten binnen te halen. Dat heeft de minister van Financiën nooit ontkend. Bovendien is een belasting op vliegen een kwestie van rechtvaardigheid. Net zoals autorijders accijns betalen over de brandstof en treinreizigers bt …
Dit is 18% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?