Verdieping

Wat is het doel van voortgezet onderwijs? Dat leerlingen van veel dingen een beetje weten? Of van een beetje veel? De afgelopen jaren is gekozen voor het eerste, maar nu draait minister Van der Hoeven (Onderwijs) het stuur weer bij. ,,Noodzakelijke verdieping'' en ,,traditionele inhoud'', dat wil ze.
De slinger is te ver doorgeslagen. Universiteiten en hogescholen klagen over het niveau van hun eerstejaars sinds de invoering van de zogenoemde tweede fase in het havo en het vwo. De keuze sinds 1999 was leerlingen breed te ontwikkelen door hun veel vakken te geven, waarbij vaardigheden centraal staan. Dus is bijvoorbeeld het traditionele onderwijs in Duits verdwenen; leerlingen leren nu een beetje Duits én een beetje Frans. Maar 'beetjes' zijn te weinig om er later echt wat aan te hebben.Dat Van der Hoeven met ingang van 2007 het aantal vakken terugbrengt in het voordeel van kennisoverdracht …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?