Struisvogelpolitiek in het onderwijs

De reacties van christenpedagogen op de dramatische uitkomst van het onderzoek over twintig jaar basisonderwijs, zijn al even ontluisterend als het onderwijs zelf. Zij kiezen er voor de werkelijkheid te negeren en zich op te sluiten in de schijnwerkelijkheid van hun onderwijsideologie.
Je zou verwachten dat de dramatische uitkomst van het onderzoek, dat afgelopen week naar buiten kwam over twintig jaar basisonderwijs, een schokgolf zou veroorzaken in onderwijsland. Enkele cijfers op een rijtje: 50 procent van de leerlingen scoort voldoende bij begrijpend lezen, grammatica en woordkennis, zon 40 procent weet iets van geschiedenis, 34 procent kan kaartlezen en 12 procent haalt en voldoende voor zingen. Voor onderzoeker en voormalig Citomedewerker Paul van Dam is de oorzaak van dit drama duidelijk: Er is in het onderwijs vooral aandacht voor de manier waarop les wordt gegev …
Dit is 8% van het artikel.

Wil je doorlezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?