Overheid moet onderwijs ruimte geven

Onderwijs was vaak een particulier initiatief van burgers wie de publieke zaak ter harte ging. Bij hen zou ook de toekomst van het onderwijs moeten liggen. De inkt van het rapport van de parlementaire onderzoekscommissie onderwijsvernieuwingen was nog niet droog, of de krant berichtte alweer over een politicus met een idee: het zou goed zijn als scholen lessen seksuele opvoeding gingen geven.
 Dat is ook niet zo merkwaardig, want ideeën zijn de levensadem van de politiek. Dat geldt zeker in dit mediatijdperk, waarin politici in het oog springende voorstellen nodig hebben om zich te profileren. Als we het rapport-Dijsselbloem echter serieus nemen, dan worden ideeën vanaf nu heel anders gepresenteerd. Een politicus onderbouwt zijn idee met een reeks van wetenschappelijke bevindingen. Of hij vraagt eerst om een wetenschappelijk onderzoek waarmee de effectiviteit van een bepaald voorstel wordt vastgesteld (of niet). Of hij zegt: 'laten we dit of dat eens proberen en zorgvuldig volg …
Dit is 9% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?