Openbaar vervoer langzaam, maar zeker gesmoord

Al jaren wordt er bezuinigd op bus- en tramlijnen. Nu is ook het spoor aan de beurt. Het kabinet wil alleen de rendabele treinverbindingen in stand houden en verwaarloost het spoorwegnet onder het mom van decentralisatie en marktwerking. Het Rijk heeft geen enkele ambitie om wat te maken van het openbaar vervoer.
De vakbondsprotesten tegen de bezuinigingswoede van het kabinet-Balkenende II barsten na Prinsjesdag pas echt goed los. Begrijpelijk, want veel sociale verworvenheden die zijn opgebouwd worden opgeofferd, terwijl een aantal dubieuze plannen zoals een onzinnige magneettrein, 38 miljard euro voor meer asfalt en verlaging van de winstbelasting gewoon doorgaan.Een omvangrijke bezuinigingsoperatie die al jaren gaande is en die miljoenen mensen dagelijks voelen, blijft relatief onderbelicht. Zowel het eerste als het tweede kabinet-Balkenende besloot tot en met 2007 400 miljoen euro minder uit te gev …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?