Nieuw spoorboekje marginaal beter

Opeens was de Tweede Kamer klaarwakker. Midden in de vakantieperiode was de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen goedgekeurd door staatssecretaris Schultz van verkeer. Er volgde een korte, maar hevige storm van protest. Had de staatssecretaris de Kamer niet beter moeten informeren? En waren de nieuwe voorstellen van NS wel zoveel beter dan eerdere plannen?
De NS had het zo mooi voorgesteld. In de Randstad vier intercity's en vier stoptreinen per uur. Tweehonderd extra treinen per dag. Per saldo minder reistijd en een gelijk aantal overstappen. Betere aansluiting op internationale treinen. Maar liefst vijftien nieuwe stations. Alleen maar vooruitgang. Twee nadelen springen er wat mij betreft uit. De snelle intercity vervalt; er ontstaat een mengeling van intercity en sneltrein. Daarnaast komen de gebieden buiten de Randstad er minder gunstig vanaf. In ieder geval meestal een langere reistijd en soms ook vaker overstappen. Omdat de intercity …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?