Kennis

Op 4 februari, tijdens het nieuwe winterdebacle op het Nederlandse spoor, was minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu het gedoe echt beu. Ze zou, zo maakte ze wereldkundig, onafhankelijke Zwitserse deskundigen inschakelen om de NS en ProRail van advies te dienen hoe de problemen moesten worden opgelost. Toch een opmerkelijke stap. Een VVD-minister greep in bij verzelfstandigde ondernemingen! Spoorkenners reageerden echter sceptisch. Hadden ProRail en de NS afgelopen jaar ook niet zelf al Zwitsers ingeschakeld?

Het voorval is symptomatisch, aldus het rapport van de tijdelijke Kamercommissie onderhoud en innovatie spoor. Schultz komt bij haar aanpak van de spoorproblemen misschien daadkrachtig over. Maar in feite treedt ze meer op als incidentenminister dan dat ze zich verantwoordelijk toont voor het systeem. Er is gebrek aan regie, het ontbreekt aan langetermijnvisie, en het ministerie goochelt met budgetten. Bovendien is de Kamer onvoldoende geïnformeerd. Dat zijn harde conclusies en de commissie weet dan ook wat er moet gebeuren. Een waslijst van 29 aanbevelingen moet voorkomen dat de confl …
Dit is 19% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?