Het succes van de slurptaks

Soms doen belastingen gewoon alles wat ze moeten doen: geld opleveren én (koop)gedrag beïnvloeden. Dat blijkt uit wat het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) gisteren rapporteerde over de effecten van vergroening van de autobelastingen.

Vergroenen betekent: tarieven afhankelijk maken van milieueffecten. De vervuiler betaalt dus. Een effectief voorbeeld is de zogeheten slurptaks. Met ingang van 2008 werd de aanschafbelasting op nieuwe autos (bpm) mede afhankelijk van de hoeveelheid broeikasgas die de motor uitstoot. Autos met grote, vervuilende motoren werden een stuk duurder - een Ferrari is in ons land nog exorbitanter geprijsd dan bij de buren. Maar de keerzijde was ook het geval: sommige autos werden direct goedkoper, andere typen daalden in prijs nadat de fabriek er een zuiniger motor in bouwde. Dat voordeel trof niet …
Dit is 17% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?