Het gezicht van de schrijver en de marketing

Wie de foto's van schrijfsters en schrijvers bij recensies van hun werk in hedendaagse kranten en tijdschriften bekijkt, zal in ieder geval bij vrouwen zelden een nurks of onaantrekkelijk gezicht tegenkomen. Wat de natuur niet geeft, vult de cosmetica royaal aan. Er moet iets van het gezicht uitgaan dat nieuwsgierig maakt naar de inhoud van het boek. Uitgaande van de betekenis van de jeugd in onze cultuur als het hoogtepunt van het menselijk bestaan, krijgt het schrijversgezicht de dubbele lading te torsen van het prikkelen van de fantasie en het verbeelden van de eeuwige jeugd, meent recensent en docent literatuurwetenschappen dr. Hans Ester.
door Hans EsterDe Romantiek heeft met betrekking tot de functie van het schrijversportret de lijn uitgezet die tot in het heden reikt. De Engelse schrijver George Lord Byron (1788-1824) is een voorbeeld van deze nieuwe lijn. Hij publiceerde zijn werk bij de Londense uitgever John Murray. Onlangs zijn de archieven van uitgeverij Murray openbaar geworden. Uit de documenten die op Lord Byron betrekking hebben, blijkt dat Byron aan zijn uitgever zeer nauwkeurige instructies gaf voor de afdruk van zijn portret v&243;&243;r in zijn boeken. Byron was zich dus bewust van de waarde van zijn uit …
Dit is 8% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?