Herr Diesel onttroond

Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

De Europese asielproblemen zijn door autonieuws van de voorpagina’s verdreven.

Niet omdat de vluchtelingenstroom ineens is opgelost, wel omdat de economische impact ervan verbleekt bij de directe en potentiële schade van het Volkswagenschandaal. Vorige week leek 6 miljard euro – dat is het bedrag dat minister Schäuble (Financiën) voor extra asielopvang in 2016 reserveerde – een heleboel geld. Maar vrijdag werd bekend dat VW een Amerikaanse boete aan de broek hangt van 16,5 miljard euro. En vervolgens verloor het concern 27 miljard euro aan beurswaarde in twee dagen. Dat is meer dan een sneue afschrijving voor het ingenieursgeslacht Porsche/Piëch, dat voor de helft eigenaar is van de grootste automobielbouwer ter wereld. Het raakt ook de begroting van deelstaat Nedersaksen (voor 20 procent aandeelhouder in VW), en natuurlijk de 600.000 werknemers van een bedrijf in vrije val. Daarbij komen de gevolgen voor toeleveranciers en dealers (ook in ons land).

En was het nog maar zo dat dit verhaal alleen over auto’s, euro’s en arbeidsplaatsen ging. Echter, Volkswagen rotzooide met de uitlaatgassen van z’n dieselmotoren – en dan gaat het over mensenlevens. Diesels zijn berucht om hun uitstoot van fijnstof (roet) en stikstofoxiden. Waar die in hoge concentraties voorkomen, veroorzaken ze smog. Aan de gevolgen daarvan, in sterk verstedelijkte gebieden, overlijden jaarlijks duizenden slachtoffers. Overheden, niet alleen in Amerika, proberen daarom de uitstoot van smogveroorzakers met strenge normen terug te dringen.

Volkswagen beweerde bij hoog en bij laag dat het mogelijk was: dieselmotoren bouwen die tegelijk zuinig, krachtig én schoon zijn. De tests leken het te bewijzen, en op basis van die tests kregen de VW-diesels hun typegoedkeuring, ook in een uitzonderlijk strenge staat als Californië. Maar nu blijkt dus dat die tests, door manipulatie van de boordcomputer, totaal geen realistische waarden opleverden; in het echte gebruik zijn de VW-diesels vele malen vuiler. En de 482.000 exemplaren die nu in de VS als smeerpoets zijn ontmaskerd, vormen slechts een fractie van de miljoenen modellen die het merk verkocht in Europa en op dé groeimarkt van nu: China, land van smogmetropolen.

Met z’n zogenaamde clean diesels hield VW niet alleen z’n klanten en de overheden voor de gek, maar ook zichzelf. Toyota, de Japanse tegenvoeter van Volkswagen, loopt al jaren voorop met propere hybride aandrijving, en onthulde vorige week in Frankfurt een verkoopklaar model met een kraakheldere waterstofmotor. En in de VS is het een nieuwkomer op de markt, Tesla, gelukt een full electric zakenauto te bouwen waarbij vergeleken de dolste bi- en tri­- turbodiesels uit Duitsland op slag verouderd lijken. Niet alleen het conservatisme van de Duitse machthebbers (de onttroonde VW-topman Winterkorn is 68, en president-commissaris Piëch was 78 toen hij recent terugtrad) is aan z’n grenzen geraakt. Ook de diesel-, en mogelijk zelfs de verbrandingsmotor als zodanig, is van zijn troon gestoten.

PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?