Heilige iPad

De 'Godmachine' is hij al genoemd en morgen ligt hij - volgens de 'gelovigen': eindelijk - ook in ons land in de winkel: de iPad. De met een aanraakscherm uitgeruste tabletcomputer op tijdschriftformaat combineert gebruikelijke pc-functies als internet, e-mail, muziek en games met de mogelijkheid om digitaal boeken, kranten of tijdschriften te lezen. Miljoenen exemplaren zijn er al over de toonbank gegaan.

Ook eerdere producten van Apple als de mp3-speler iPod en de iPhone waren al met religieuze retoriek omgeven. Dat is niet toevallig. Hersenonderzoekers hebben vastgesteld dat bij het zien van het beeldmerk van Apple bij bepaalde proefpersonen dezelfde hersengebieden actief worden als wanneer ze zich bezighouden met godsdienst (hetgeen overigens misschien vooral iets zegt over de vorm van hun godsdienstige beleving). Maar belangrijker nog: Apple en zijn voorman Steve Jobs, zelf boeddhist, roepen rond de marketing van hun producten bewust een semireligieuze sfeer op. De presentatie van de iP …
Dit is 18% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?