Brommen

De overheid doet veel aan de verkeersveiligheid. Het aantal verkeersdoden per jaar ligt het laatste decennium zelfs onder dat in de verkeersluwe jaren vijftig. Het absolute dieptepunt - jaarlijks meer dan 3000 doden - was de periode 1969-1973. Sindsdien is het dodental gestaag gedaald met gemiddeld zeven procent per jaar, ondanks de toename van de verkeersintensiteit.
Maar die 1000 doden en nog veel meer gewonden, elk jaar weer, komen toch neer op een repeterende ramp vergelijkbaar met de Watersnoodramp van 1953. De verkeersveiligheid houdt daarom terecht de aandacht van - in dit geval - de minister van Verkeer en Waterstaat. Die wil onder andere de minimumleeftijd van brom- en snorfietsers verhogen van 16 naar 17 jaar.Die aandacht voor de jeugd is niet zo vreemd. In 2002 kwamen ruim 100 brom- en snorfietsers om in het verkeer. Eenderde van de verkeersdoden is tussen 15 en 30 jaar, terwijl deze leeftijdsgroep minder dan 20 procent van de bevolking uitmaakt. …
Dit is 16% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?