24 oktober 2018 om 03:00
Luister naar

Corjan Matsinger: Ik griezel van de christelijke protesten tegen Halloween

Het is oktober, de griezelmaand. Kinderen gaan naar de H&M voor hun leukste Halloween Heroes-outfit, jongeren gillen als gekken tijdens de spooknachten in de pretparken en de supermarkten geven tips over de leukste Halloween-gerechten. Wie wil er nou geen eieren kunnen bakken in de vorm van een doodshoofd?

O ja, en dan heb je natuurlijk nog de christenen; deze groep mensen schrijft waarschuwende stukjes over het griezelfeest in christelijke blaadjes. Kerkmensen schudden hun hoofd over hoe openbaar het occulte ons land in zijn greep heeft. Zijn de Germaanse en Keltische goden weer opgestaan in ons ooit zo christelijke land? En dus staan we te protesteren bij de attractie Devil’s Church in Hellendoorn of we drukken op de uit-knop van de afstandsbediening bij de spookfilms op de kinderzender Z@pp.

De rillingen lopen over mijn rug als ik zie op welke manier christenen kunnen reageren op Halloween.

Paulus in Athene

Vorige week ging ik met studenten van de jongerenwerkersopleiding Utrecht in om te ‘relihunten’. We gingen op zoek naar de manieren waarop de leefwereld van kinderen en jongeren en religie bij elkaar komen in de winkels, bioscopen of graffiti-art op de muren. We wandelden en struinden als een soort moderne Paulus-figuren door de stad. Paulus was in Athene ook aan het ‘relihunten’, zeg maar. We kennen het verhaal uit Handelingen 17 toch? De apostel zag al die afgodsbeelden in de stad en toen – ja, wat gebeurde er toen eigenlijk?

De NBV vertelt in vers 16 dat Paulus hevig verontwaardigd raakte. De Basisbijbel suggereert dat hij geïrriteerd werd en de Bijbel in gewone taal vertelt dat hij erg kwaad werd. Als goede christenen snappen we dit: ook wij worden boos van al die skeletten, doodshoofden en enge films. We knarsen met onze tanden en gruwen van de afgoderij.

Maar wacht even, mijn dierbare Bijschrijfbijbel met de NBG’51-vertaling vertelt dat Paulus ‘geprikkeld werd in zijn geest’. Engelse vertalingen spreken over ‘his spirit was ­stirred in him’. Wat gebeurde er met Paulus tijdens het relihunten in Athene? Het Griekse woord dat gebruikt wordt, is paroxyneto. Dat woord heeft verschillende ‘ladingen’. Ja, inderdaad, Paulus wordt boos, maar er gebeurt meer. Er maakt zich een soort heilige verontwaardiging van hem meester. Maar die gaat gepaard met verdriet en bewogenheid. Engelse verklaringen vertellen dat paroxyneto gaat over boosheid, passie, verdriet en bewogenheid. Zijn geest werd in hem ontstoken, beschrijft een andere vertaling.

Terug naar Halloween. Ik begrijp de afschuw die sommige christenen hebben bij de Fright Night of de horrorfilms in de bioscoop, maar laten we hier niet in blijven hangen. Er zijn al meer dan genoeg ‘ach en wee’-christenen in ons land. Laten we een voorbeeld nemen aan Paulus, die net zo lang blijft zoeken tot er een eureka-lampje boven zijn hoofd verschijnt. Hij kijkt glimlachend naar het standbeeld dat hij heeft ontdekt (vers 23). Hij heeft de derde weg gevonden en kan zijn energie kanaliseren naar een nieuwe kans.

Halloween Omdenken

Kunnen we Halloween niet wat meer Omdenken?

Een paar jaar geleden hebben we met Young & Holy ons eigen Holyween georganiseerd. Een zesgangendiner met spookgerechten, in een oude, tot ‘spookkerk’ omgebouwde ruimte, waarin jongeren tussen de spinnenwebben de ­challenge aangingen om in gesprek te gaan over duisternis en hoop. Ik weet van kerken die in hun dorp tijdens de spookroutes mensen een hilarische ‘bijna-doodervaring’ aanbieden om te vertellen over het ‘Licht’. Kijk, dat is griezelen 2.0.

In hoeverre laten we ons als christenen echt raken door fenomenen als Halloween? Zijn de scheldpartijen tegen Halloween en andere dingen niet een teken van oppervlakkigheid? Waarom zijn er niet méér paroxyneto-reacties? Wanneer werd jij voor het laatst ‘geprikkeld in je geest’? Paulus staat op en vertelt, misschien wel met pretlichtjes in zijn ogen: ‘Mannen van Athene, ik heb gezien dat jullie zeer godsdienstig zijn …’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Corjan Matsinger is jongerenwerker en religieus trendwatcher.

Een bezoek aan Taizé laat zien dat geloof lang niet altijd hoeft aan te sluiten bij je belevingswereld

Je hoeft je echt niet in duizend bochten te wringen zodat geloof altijd aansluit op de belevingswereld van jongeren. Vaak is het juist goed dat het in eerste instantie even vreemd is, merkte Corjan Matsinger in Taizé.

Hans Werkman

Hans Werkman googelde: 'verhuizen poëzie', want tijd om te schrijven had hij niet

‘Hoeken met huisgeheimen komen bloot’, schreef Gerrit Achterberg in zijn verhuisgedicht ‘Beumer & Co.’ Columnist Hans Werkman ervaart het momenteel tijdens zijn verhuizing aan zijn lijf en ziel.

Afbeelding

Kiezen kinderen hun eigen ouders? Waarom deze opvoedgedachte me rust en vertrouwen gaf

Het is maar goed dat de opvoeding niet eenrichtingsverkeer is, bedenkt columnist Gerard ter Horst zich. Zoals ouders energie in hun kinderen steken, zo is het ook andersom. Dat biedt hoop voor een duurzame relatie.

Henk den Uijl

De druk om een kant te kiezen was nog nooit zo groot en dat is niet zonder risico's

Veel bestuurders zijn groot geworden met het idee dat er door onderling gesprek vanzelf begrip voor de ander ontstaat. Dat is niet langer zo. Bestuurders moeten kleur bekennen, schrijft Henk den Uijl. Dat is niet zonder gevaar.

Lody van de Kamp is rabbijn

Joden, trotseer gevoelens van angst en onveiligheid - zoals de helden in de Tweede Wereldoorlog

Lody van de Kamp werd recent flink toegetakeld. Toch kiest de rabbijn ervoor zich niet te laten leiden door angst. Hij roept ook anderen, vanuit geloof, op tot meer veerkracht en weerstand.

Jan Willem Wits

Kerken die vasthouden aan de onwrikbare huwelijksbelofte, laten (pastorale) kansen en taken liggen

Nog maar ruim 1 procent van de Nederlandse katholieken trouwt in de kerk. Waar ligt dat aan, vraagt Jan-Willem Wits zich af. Kan het te maken hebben met de vraag: waar is de kerk wanneer je het huwelijk niet volhoudt?

Lambert Pasterkamp

Neem de tijd. Daar wordt duurzaam leven niet alleen makkelijker maar ook leuker van

Bij duurzame keuzes denken we vooral aan ruimte. Ruimte voor natuur, en voor zonnepanelen ... Maar steek eens tijd in duurzaamheid, stelt Lambert Pasterkamp. Daar wordt het echt leuker van.

De regulering van emoties rond adoptie is in de media totaal anders dan rond draagmoederschap

Allerlei gevoelens en overwegingen rondom een adoptie doen er totaal niet meer toe bij draagmoederschap. Terwijl er toch overeenkomsten zijn. Vreemd, vindt Reina Wiskerke, die naar een documentaire van Theroux keek .

Gerjanne van Lagen

Mijn grote voorkeur voor Duits in plaats van Engels, zou met mijn hoogmoed te maken hebben

Stel dat Geert Wilders mij zou aanstellen als ‘coördinator ter behoud der Nederlandsche taal’, dan weet ik nu al wat ik Nederland wil gaan leren', schrijft Gerjanne van Lagen..