26 april 2017 om 03:00
Luister naar

De christelijke versies van 'Kind van de duivel'

Ik kreeg vorige week een aantal appjes binnen: ‘Deze moet je even kijken, Corjan.’ Ik druk op de link in het bericht en surf naar Youtube. Ik ontvang een christelijke parodie op de hit ‘Kind van de duivel’ van rapper JeBroer. De single bungelt wat onderaan in de hitlijsten, maar wordt geregeld gedraaid op radiostations zoals Slam! De meeste tieners kunnen het nummer dan ook met het grootste gemak meezingen.

Christenen zijn geschokt door de song en een paar mensen hebben het duivelse nummer daarom veranderd in een christelijke tekst. Het nummer is bewerkt en omgedraaid in een praiselied: ‘Ik ben een kind van de Vader!’

Een parodie maken van een populair nummer gebeurt vaak. Tik bij Youtube ‘Wrecking ball’ en ‘Miley Cyrus’ in en je weet genoeg. Jeroen voor ’t Hekke en DJ Flubbel maakten hun eigen reli-versies van de single ‘Kind van de duivel.’

niet enthousiast

Christelijke media deelden de alternatieve songs vorige week via hun kanalen en een van de songs kwam zelfs op de populaire website Dumpert.nl. In de afgelopen dagen kreeg ik via diverse kanalen de vraag om het christelijke tegenwicht via socialemediakanalen ook te delen. Iemand mailde me: ‘Als christelijk jongerenwerker wil jij toch ook tegenwicht bieden aan deze duivelse bagger?’

Tja, ik blijf geschokt over de heftige tekst en videoclip waarin een jongetje ‘Ik ben een kind van de duivel’ playbackt. Het kind transformeert in de clip in een echte gabber. Hij smijt zijn knuffels weg, stift een doodskop op de muur en sluipt weg met een pistool, terwijl Jebroer zingt: ‘Ik ben een kind van de duivel. Mama, jij hoeft niet te huilen. Feesten, alsof elke dag hier mijn laatste is.’

Maar nu sloeg de twijfel toe. Ik mag dan geen fan zijn van het nummer, ik ben ook niet enthousiast over de christelijke remixen van het liedje. Ik besloot externe adviseurs in te schakelen. Ik legde de christelijke versies voor aan een paar kerkelijke tieners van veertien jaar die radiostation Slam! waarderen.

‘Mmm; het is een hard nummer, maar beetje jammer dat ze na-apen en niet zelf met iets kunnen komen.’

‘Het is wel grappig, maar eigenlijk ook wel soort van zielig.’

‘Man, dit nummer gaat helemaal niet over de duivel, dus waarom kies je er dan voor om precies het tegenovergestelde te zingen?’

De laatste uitspraak is in lijn met de mening van veel fans van Jebroer. De song is volgens deze mensen vooral een middelvinger naar de burgerlijke middenklasse, een f*ck you naar het establishment, en niet zozeer een ode aan de duivel zelf.

weerbaar maken

De uitspraken van de tieners versterkten mijn twijfel. Ik vraag me af of we de plank niet juist misslaan met dit soort christelijke liedjes. Ze zijn niet bijster origineel en geven geen antwoord op het statement dat gemaakt wordt in de song. Wellicht dat in de tienertent op een christelijke conferentie de handen de lucht in gaan, maar daar houdt het dan wel een beetje mee op. De Biblebelt-raps bewerkstelligen vooral een wij-zij-denken. Moeten we dat willen?

Daarnaast vraag ik mij af of christelijke tieners meer weerbaar worden door deze alternatieven.

Een collega-jongerenwerker reageert kritisch op mijn overwegingen: ‘Het is lekker makkelijk om met het vingertje te wijzen naar de mannen die ten minste een poging hebben gedaan. Wat doe jij dan om jongeren weerbaar te maken tegen dit soort invloeden?’

Goed punt. Ik besluit met de jongeren in gesprek te gaan over de inhoud aan de hand van de vraag: ‘Heeft de duivel kinderen?’ Benieuwd waar dat toe gaat leiden …

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Het gepest van Wilders mag niet gewoon zijn. Timmermans heeft hulp van andere Kamerleden nodig

Wim Dekker hoopt dat het fatsoenlijke deel van de Kamer niet in debat gaat over wat fatsoen is, maar soeverein afstand neemt van onfatsoen. En hij vraagt om gebed voor Frans Timmermans.

Zo sensationeel is dat boek van David de Vos niet, al suggereert hij het graag

Evangelisch prediker David de Vos prijst zijn verhaal aan als ‘het meest gedurfde en ongefilterde boek over de christelijke wereld dat je gaat lezen’. Verkooppraat, volgens Reina Wiskerke.

Kelly Keasberry is theoloog en pastoraal medewerker bij ziekenhuis AZ Monica in Deurne en Antwerpen.

Ambtenaren, managers, artsen of docenten: grijp eens wat vaker naar de gieter

Voor mij als ziekenhuispastor was het uitsterfbeleid niet om aan te zien, schrijft Kelly Keasberry. Na werktijd besloot ik tot een reddingsoperatie. Gewapend met een gietertje, een schaar en een emmer van de schoonmaker.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Stilte kan confronterend zijn. Als de geluiden van buiten verstommen, gaat je binnenwereld aan de gang

Stilte kan confronterend zijn. Als de geluiden van buiten zijn verstomd, gaat je binnenwereld aan de gang. Het is mij lang gelukt dat uit de weg te gaan, schrijft Anita Zeldenrust. Drukte is een statussymbool.

nd

In Amsterdam zit een witte duif klem. Hoe kan ik de vogel nog redden? Klimmend, via de regenpijp?

Wat doe je als je ziet dat er een vogel verstrikt is geraakt in een net? Op één-hoog? Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren. Maar er is toch hoop.

George Harinck is rector magnificus aan de Theologische Universiteit Utrecht.

Laat kinderen weer sleutelteksten uit de Bijbel, de geschiedenis en de literatuur uit het hoofd leren

Het is ronduit zonde dat we tegenwoordig bijna niets meer uit ons hoofd leren. Want wat je niet bezit, kun je jezelf niet herinneren. Zorg daarom voor een goed gevulde binnenkamer, stelt George Harinck.

Hans Werkman

Bezwijkt in christelijke gedichten de poëzie 'onder de last van de boodschap'?

Lieddichter Ad de Besten was een meelevend christen, maar christelijke poëzie, moest dat zonodig? Hij las het werk van enkele christelijke dichters en constateerde dat dit wantrouwen geen nieuw voedsel heeft gevonden.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Nederlandse benadering van mensen met twijfels over hun gender wordt steeds meer bekritiseerd

Het beleid om jonge mensen met genderdysforie met puberteitsblokkers te behandelen, wordt in steeds meer landen herzien, ziet Bart Jan Spruyt. Hij betreurt dat die kentering bij Nederlandse politici niet doordringt.

beeld nd

Hoe maak je van duurzaam leven een vrolijke worsteling? We kunnen leren van Psalm 119

Duurzaam leven voelt soms als gerommel in de marge, ervaart Alexander Bosma. Het is makkelijk om het dan maar te laten, terwijl je ervan overtuigd bent dat het moet. Hoe maak je er toch een vrolijke worsteling van?