30 april 2021 om 03:00
Mark van Vuuren is universitair hoofddocent organisatiecommunicatie aan de Universiteit Twente. Dit is een gastcolumn.
beeld ND
Luister naar

Dit zou Nederlanders prettiger mensen kunnen maken. Mag ik u voorstellen aan de sjalsjelet?

Zesentwintig letters en een plukje leestekens – daar moeten we het in onze taal mee doen. We zijn er ook zo aan gewend dat we niet meer opmerken wat we missen. Totdat je in een andere taal op een leesteken stuit, waardoor je denkt: dit zou Nederlanders prettiger mensen kunnen maken. Mag ik u voorstellen aan de sjalsjelet.

Met onze taal kunnen we ferme teksten maken. Zeker in geschreven teksten klinken overtuigingen rotsvast. Verslagen van bijeenkomsten presenteren alles zo klaar als een klontje. Notulen zijn bewerkt met het strijkijzer van de uitkomst – alle plooien en rimpelingen die voorafgingen aan het besluit zijn gladgestreken. Zwart-op-wit. Achteraf zie je pas hoe gemakkelijk het was.

besluiteloosheid

Natuurlijk is het belangrijk dat we duidelijk zijn en onze taal met overtuigingskracht kunnen gebruiken. Met volle overtuiging publiceerden Henk Stoorvogel en ik eerder dit jaar Klink, een handboek voor spreekvaardigheid. Het is een waarde om helder te zijn. Toch gun ik ons dat de taal zelf zou helpen om ook besluiteloosheid goed uit te drukken.

Hebben of loslaten? Claimen of dienen?

Het Hebreeuws is een taal die niet alleen gelezen, maar ook voorgedragen wordt. In de joodse traditie zijn daarom aanwijzingen toegevoegd om de uitspraak van een woord of zin weer te geven. Rabbi Jonathan Sacks beschrijft dat in zijn schitterende boek over Genesis. Die aanwijzingen gaan verder dan accenten zoals 'hè' en 'hé' dat bij ons doen. Zo kent het Hebreeuws een sjalsjelet, een bliksemschichtachtig tekentje. Er staat bijvoorbeeld zo’n sjalsjelet boven de weigering van Jozef om met de vrouw van Potifar naar bed te gaan (Gen 39:8). Volgens de overlevering moet een voorlezer die weigering dus uitspreken met een heftig gevoel van worsteling en twijfel. Er klinkt een melodie van stijgen en dalen, van wikken en wegen. De weigering van Jozef klinkt met de sjalsjelet als volgt: Oei, interessant … maar ik kan ’t niet maken. Toch? Wel cool natuurlijk … Zou ik? Zal ik? Nee. Hoezo niet? Dit is je kans. Of … Nee, het is nee.

Wat zo’n tekentje doet, hè? En dan staan er nog drie sjalsjelets in de Thora. Bij de aarzelende Lot als hij alles moet achterlaten om Sodom te ontvluchten (Gen 19:16). De sjalsjelet toont het persoonlijke drama van Abrahams knecht die bij de put voor Isaak een vrouw zoekt (Gen 24:12). Als Eliëzer zonder huwelijkskandidate terugkeert, zou hij mogelijk zelf in beeld komen als erfgenaam. En Mozes krijgt een sjalsjelet wanneer hij Aäron inwijdt als hogepriester (Lev. 8:23) en door die taakverdeling zelf niet meer deze intimiteit met God in de tempel zal ervaren.

Telkens staat er iets op het spel. Een tweestrijd tussen hebben en loslaten. Claimen of dienen? Houden of gunnen? De sjalsjelet toont hoe karaktervorming pijn doet. Dit klein tekentje brengt mensen dichterbij. De plooien zijn niet gladgestreken. Ze twijfelen. Net als u en ik.

Hoe zou het zijn als we de sjalsjelet invoeren in het Nederlands? Wij die zo lekker zeker zijn van onze zaak. Die flink zijn en ons durven uitspreken. Die berucht zijn in het buitenland om onze beperkte diplomatie. Directheid is een waarde. We klinken zo ferm en zeker als Jozef die fier wegloopt uit de slaapkamer van zijn meesteres. Ook politiek is er geen ruimte voor wikken en wegen. Krachtig leiderschap duldt geen twijfel.

kleine bliksem

Hoe heerlijk zou het zijn om een sjalsjelet te hebben! Zo’n kleine bliksem verandert de toon, zelfs van Nederlanders. De plooien keren terug, de twijfel, het menselijke. Probeer het maar. Neem een artikel uit deze krant en plaats hier en daar eens een sjalsjelet boven een citaat. Wat valt op? Ziet u de ademruimte ontstaan? De leider weer mens worden? In het debat ontspringt ruimte voor dialoog. De Nederlander weet het ook niet allemaal. Het volk heeft een geweten. Ik ontdek de vreemdeling in mezelf.

Moeten we een sjalsjelet invoeren? Nou … daar is wat voor te zeggen. Toch? Maar al die nieuwe onduidelijkheid is ook moeilijk. Of zou het juist helpen? Jawel. Nee toch? Ja!

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Corjan Matsinger is jongerenwerker en religieus trendwatcher.

Een bezoek aan Taizé laat zien dat geloof lang niet altijd hoeft aan te sluiten bij je belevingswereld

Je hoeft je echt niet in duizend bochten te wringen zodat geloof altijd aansluit op de belevingswereld van jongeren. Vaak is het juist goed dat het in eerste instantie even vreemd is, merkte Corjan Matsinger in Taizé.

Hans Werkman

Hans Werkman googelde: 'verhuizen poëzie', want tijd om te schrijven had hij niet

‘Hoeken met huisgeheimen komen bloot’, schreef Gerrit Achterberg in zijn verhuisgedicht ‘Beumer & Co.’ Columnist Hans Werkman ervaart het momenteel tijdens zijn verhuizing aan zijn lijf en ziel.

Afbeelding

Kiezen kinderen hun eigen ouders? Waarom deze opvoedgedachte me rust en vertrouwen gaf

Het is maar goed dat de opvoeding niet eenrichtingsverkeer is, bedenkt columnist Gerard ter Horst zich. Zoals ouders energie in hun kinderen steken, zo is het ook andersom. Dat biedt hoop voor een duurzame relatie.

Henk den Uijl

De druk om een kant te kiezen was nog nooit zo groot en dat is niet zonder risico's

Veel bestuurders zijn groot geworden met het idee dat er door onderling gesprek vanzelf begrip voor de ander ontstaat. Dat is niet langer zo. Bestuurders moeten kleur bekennen, schrijft Henk den Uijl. Dat is niet zonder gevaar.

Lody van de Kamp is rabbijn

Joden, trotseer gevoelens van angst en onveiligheid - zoals de helden in de Tweede Wereldoorlog

Lody van de Kamp werd recent flink toegetakeld. Toch kiest de rabbijn ervoor zich niet te laten leiden door angst. Hij roept ook anderen, vanuit geloof, op tot meer veerkracht en weerstand.

Jan Willem Wits

Kerken die vasthouden aan de onwrikbare huwelijksbelofte, laten (pastorale) kansen en taken liggen

Nog maar ruim 1 procent van de Nederlandse katholieken trouwt in de kerk. Waar ligt dat aan, vraagt Jan-Willem Wits zich af. Kan het te maken hebben met de vraag: waar is de kerk wanneer je het huwelijk niet volhoudt?

Lambert Pasterkamp

Neem de tijd. Daar wordt duurzaam leven niet alleen makkelijker maar ook leuker van

Bij duurzame keuzes denken we vooral aan ruimte. Ruimte voor natuur, en voor zonnepanelen ... Maar steek eens tijd in duurzaamheid, stelt Lambert Pasterkamp. Daar wordt het echt leuker van.

De regulering van emoties rond adoptie is in de media totaal anders dan rond draagmoederschap

Allerlei gevoelens en overwegingen rondom een adoptie doen er totaal niet meer toe bij draagmoederschap. Terwijl er toch overeenkomsten zijn. Vreemd, vindt Reina Wiskerke, die naar een documentaire van Theroux keek .

Gerjanne van Lagen

Mijn grote voorkeur voor Duits in plaats van Engels, zou met mijn hoogmoed te maken hebben

Stel dat Geert Wilders mij zou aanstellen als ‘coördinator ter behoud der Nederlandsche taal’, dan weet ik nu al wat ik Nederland wil gaan leren', schrijft Gerjanne van Lagen..