Zijderoute trekt spoor in Europa

De katoenindustrie in de Chinese provincie Xinjuang kan enorm profiteren van de goederenspoorverbinding van China naar het Midden-Oosten en Europa. De verwachtingen van de Nieuwe Zijderoute zijn bij de regering in Peking hooggespannen. Buitenland
De katoenindustrie in de Chinese provincie Xinjuang kan enorm profiteren van de goederenspoorverbinding van China naar het Midden-Oosten en Europa. De verwachtingen van de Nieuwe Zijderoute zijn bij de regering in Peking hooggespannen. | beeld ap
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Miljarden investeert China om de eeuwenoude Zijderoute nieuw leven in te blazen. Met de eerste goederentrein uit Iran bereikte de Nieuwe Zijderoute deze week een mijlpaal die zowel economisch als politiek grote betekenis heeft. ‘Ik zou het als West-Europa maar serieus nemen.’

Teheran

Toeterend komt de locomotief de Iraanse stad Teheran binnenrijden. Met luid applaus van hoogwaardigheidsbekleders wordt deze vrachttrein met 32 containers ontvangen. Het is de eerste trein van China naar Iran. Veertien dagen deed hij over de 9500 kilometer lange reis van de Oost-Chinese provinciestad Zhejiang naar Teheran. Dat is een maand korter dan de scheepvaartroute tussen Shanghai en de Iraanse haven Bandar Abbas.

Bijna een week na aankomst van de trein raken de Chinezen en Iraniërs er niet over uitgepraat. ‘Deze herrijzenis van de Zijderoute is cruciaal voor alle landen langs d …
Dit is 8% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief