Vergeven zonder berouw ook in Rusland moeilijk

De slachtoffers van de Sovjetterreur in de Gulag-kampen wisten vaak tot hun dood niet waarom ze gevangen zaten. Buitenland
De slachtoffers van de Sovjetterreur in de Gulag-kampen wisten vaak tot hun dood niet waarom ze gevangen zaten. | beeld ap / Laura Mills
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Na Auschwitz was er theologische reflectie, maar na de Sovjetterreur kwam er niets. Een groep theologen en slavisten wil in die leemte voorzien.

Kampen

Na de Apartheid in Zuid-Afrika was er een Waarheids- en Verzoeningscommissie. Het een kon niet zonder het ander. De zittingen van het verwerkingstribunaal waren ongemeen heftig en leidden tot schuldbekentenissen, vergeving, maar ook tot ontkenning en verharding.

Na de Holocaust en andere misdaden van het naziregime, was er, laat, moeizaam en langdurig, ook een verwerkingsproces.

Er bestaat een Auschwitz-theologie die geloof en het ultieme kwaad in balans probeert te brengen. In Duitsland is Holocaust-Theologie een apart vak. In Nederland schreef theoloog Hans Jansen in de jaren tach …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?