Strijd om Chinese stemmers leidt tot nepnieuws

Een vrouw bekijkt op haar telefoon de berichtenapp WeChat. Buitenland
Een vrouw bekijkt op haar telefoon de berichtenapp WeChat. | beeld afp / Anthony Wallace en Peter Parks
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Australische politici voeren voor het eerst campagne via de Chinese app WeChat, om stemmen van de groeiende Chinese bevolking te winnen. Er is één probleem: de campagnes werken nepnieuws in de hand.

Canberra

‘Amerika zal altijd een belangrijke rol spelen in de veiligheid van Australië. Maar als ik premier word, dan verwelkom ik opkomend China ook’, zo sprak de Australische Bill Shorten, leider van de Arbeiderspartij, zijn Chinese volgers onlangs toe op zijn WeChat-account. Bijna dagelijks plaatst hij er tijdens campagnes ­selfies en berichten over zijn kijk op China. Onlangs ging hij in een live discussie op WeChat in gesprek met vijfhonderd Chinese kiezers, wier vragen hij direct beantwoordde.

Shorten is niet de enige Australische politicus die WeChat als propagandamiddel inzet. Aan d …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?