Mega--omroep moet China's imago versterken

Een voorbijganger poseert bij het hoofdkantoor van de Voice of China, in Peking, China. Het is een nieuw platform van China Central Television (CCTV), China National Radio (CNR) and China Radio International (CRI). Buitenland
Een voorbijganger poseert bij het hoofdkantoor van de Voice of China, in Peking, China. Het is een nieuw platform van China Central Television (CCTV), China National Radio (CNR) and China Radio International (CRI). | beeld ap
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De Chinese overheid heeft een nieuwe mediabedrijf opgericht: Voice of China. Met de omroep wil de Chinese president Xi Jinping in alle media een goed beeld van China neerzetten, vooral in het buitenland.

China wil onder president Xi alle media-uitingen in en over het land controleren. Zo werd de toegang in China tot The Economist geweigerd vanwege een kritisch verhaal over president Xi. TheNew York Times kwam om dezelfde reden op een zwarte lijst van niet toegankelijke websites. Dissidente bloggers worden op Weibo, de Chinese variant van Twitter, geblokkeerd.

De nieuwste maatregel is de vorming van een enorm mediabedrijf. De Chinese overheid vindt dat mensen overal ter wereld een positievere blik moeten krijgen op China. Vandaar dat Voice of China is opgericht, waarin drie omroepen samenwerke …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?