Kalmeringspil in drankje kan levensgevaarlijk zijn

LEUVEN - Een kalmeringspil kan in combinatie met een geringe hoeveelheid alcohol levensgevaarlijke gevolgen hebben, zegt de Leuvense toxicoloog Jan Tytgat. Aanleiding van zijn uitspraak is het drogeren van minstens negen feestvierende jongeren in Brugge.

Vanwege een zwaar kalmeringsmiddel dat in hun drinkglas was gegooid, moesten acht jongens en een meisje dinsdagmorgen op een massaal nieuwjaarsfeest in allerijl naar het ziekenhuis. Ze hadden last van black-outs en bewusteloosheid, terwijl onder andere het meisje naar eigen zeggen niet eens zo veel gedronken had. Uit urine-onderzoek bleek dat de verdoving het gevolg was van benzodiazepine, een verzamelnaam voor meerdere kalmeringsmiddelen. In combinatie met wat alcohol is dit spul erg versterkend, waarschuwt vergiftigingsdeskundige Jan Tytgat van de KU Leuven. Zonder medische hulp kan d …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?