Boeing is hoofdschuldige crash

Onderzoeker Nurcahyo Utomo (l.) van de Indonesische commissie voor transportveiligheid licht tijdens een persconferentie in Jakarta toe wat er vorig jaar oktober misging bij de rampvlucht 610 van Lion Air. Buitenland
Onderzoeker Nurcahyo Utomo (l.) van de Indonesische commissie voor transportveiligheid licht tijdens een persconferentie in Jakarta toe wat er vorig jaar oktober misging bij de rampvlucht 610 van Lion Air. | beeld afp / Bay Ismoyo
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Bij de vliegramp met een Indonesische 737 Max vorig jaar oktober ging het mis in de onderhoudshangar van Lion Air, bij de Amerikaanse luchtvaartinspectie FAA en in de cockpit. Maar de zwaarste verantwoordelijkheid voor de dood van de 189 inzittenden ligt bij fabrikant Boeing.

Amsterdam

Dat concluderen Indonesische onderzoekers in een vernietigend eindrapport. De crash van vlucht 610 leidde tot een van de grootste crises in de geschiedenis van de burgerluchtvaart. Na een tweede ramp met een Boeing 737 Max, in Ethiopië vijf maanden later, kreeg het toestel wereldwijd een vliegverbod opgelegd. Dat is nog steeds van kracht.

Volgens de Indonesische onderzoekers is de ramp te wijten aan vijf zaken.

ongedocumenteerde ­aanpassingen

Volgens het Indonesische onderzoek liet Boeing na om de FAA te informeren over wijzigingen die waren aangebracht aan het Maneuvering Charac …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?