Aardverschuiving in media Cuba

De jonge, hoogopgeleide bloggers van de nieuwe magazines hebben geen goed woord over voor de wereldberoemde Cubaanse blogger Yoani Sánchez en haar website 14 y medio. ‘Het beeld dat zij schetst van Cuba heeft niks met de werkelijkheid te maken.’ Buitenland
De jonge, hoogopgeleide bloggers van de nieuwe magazines hebben geen goed woord over voor de wereldberoemde Cubaanse blogger Yoani Sánchez en haar website 14 y medio. ‘Het beeld dat zij schetst van Cuba heeft niks met de werkelijkheid te maken.’ | beeld ap / David Zalubowski
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Er is een aardverschuiving gaande in het Cubaanse medialandschap. Hoewel de staatsmedia officieel nog altijd het enige aanbod vormen op het socialistische eiland, is onder de radar een nieuwe generatie bloggers en journalisten actief. Hun publicaties zijn niet te koop in winkels, maar bereiken toch een groot publiek.

Havana

Nieuwe tijdschriften schieten als paddenstoelen uit de grond. Prachtig opgemaakt, advertenties op de pagina’s, klaar voor de pers zou je zeggen. Maar deze bladen worden niet gedrukt, hooguit thuis uitgeprint en de inhoud is ook nauwelijks online terug te vinden.

‘We verspreiden het via ‘het pakket’, als pdf’, zegt Rebeca Alderete (35), oprichter van vrouwenblad Garbos. ‘Dan bereiken we veel meer mensen.’

‘Het pakket’ is een illegaal maar wijdverbreid fenomeen in Cuba. Bij gebrek aan internettoegang kopen Cubanen wekelijks nieuwe televisieseries, tijdschriften, films, cartoons en Yout …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?