Metrolijn kan nog veel duurder
Londen
Eind dit jaar krijgt de fameuze metrokaart van Londen er een kleurtje bij. Dan wordt het oostelijke deel van de Crossrail geopend. Deze Queen Elizabeth Lijn, zoals hij officieel is gaan heten, is een 118 kilometer lange verbinding tussen Reading in het westen, met een tak naar Heathrow, en Abbey Wood in het oosten.
Het is een hybride lijn: onder de grond in de stad, boven de grond daarbuiten. De treinen kunnen 140 kilometer per uur halen. Al in de jaren veertig waren er plannen om zo’n Londense Oriënt-Express aan te leggen, maar pas in 2008 gaf het parlement toestemming voor de 16,5 miljard kostende lijn: 139 miljoen per kilometer. De aanleg verloopt soepel en conform de begroting. In de wijk Holborn is een ruim honderd jaar oude tramtunnel gebruikt om cement, water en bedrading naar de nieuwe, dieper gelegen tunnel te brengen.
Veel weerstand was er niet tegen het grootste infrastructuurwerk van Europa. De aankondiging dat er een tweede Crossrail komt, een variant naar het zuiden, zorgde wel voor scheve blikken in..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .