Raad van Europa stopt campagne met positieve kijk op de hoofddoek
De Raad van Europa heeft een diversiteitscampagne waarin de hoofddoek een positieve rol kreeg, ingetrokken na protesten uit Frankrijk. Vrijwel alle Franse politieke partijen hadden aan de bel getrokken, melden Franse media. De mede door de Europese Unie gefinancierde campagne werd vorige week gelanceerd door de landenorganisatie die opkomt voor democratie en mensenrechten. In teksten bij afbeeldingen van gesluierde en ongesluierde vrouwen in een filmpje stond bijvoorbeeld dat ‘schoonheid bestaat in diversiteit zoals vrijheid in een hidjab (hoofddoek)’.

Straatsburg - Parijs
‘De islam is de vijand van vrijheid. Deze campagne is de vijand van de waarheid’, twitterde de uiterst rechtse polemist en mogelijke presidentskandidaat Eric Zemmour. Zijn concurrent Marine Le Pen noemde de positieve kijk op de islamitische sluier ‘schandalig en onfatsoenlijk’.
Ook minder radicale rechtse politici uitten hun ongenoegen. Eveneens klonken er afkeurende geluiden ter linkerzijde en in de regering. Volgens staatssecretaris Sarah El Haïry (Jeugd) is de campagne beëindigd nadat zij zich er krachtig tegen had uitgesproken.
De Raad van Europa zegt te gaan nadenken over een ‘betere presentatie’ van het project, dat als doel heeft discriminatie tegen te gaan en ‘het bewustzijn te vergroten van de noodzaak om diver..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .