Tv-verkiezingscampagne geeft de doorslag

Nederland is een toeschouwersdemocratie geworden. |beeld Novum / Bas de Meijer Boeken
Nederland is een toeschouwersdemocratie geworden. |beeld Novum / Bas de Meijer

Nederland is een toeschouwersdemocratie geworden. Met tv-debatten als centrale arena, aldus een aantal politicologen. En in verkiezingscampagnes wordt steeds meer geld gestopt.

Meer dan ooit was de verkiezingscampagne van 2012 een tv-debat-gedreven-campagne. Het openingsdebat, het RTL-premiersdebat van 26 augustus, staat met stip op één. Een plekje bemachtigen aan tafel bij een van de talkshows op de late avond is in campagnetijd eveneens van groot belang. Nederland is een toeschouwersdemocratie geworden. Dat concludeert een keur aan politicologen, nadat ze de campagne voor de verkiezingen van de Tweede Kamer op 12 september 2012 grondig uiteengerafeld hebben. De redigerende auteurs van deze boeiende bundel hebben hun sporen verdiend als campagneonderzoekers. …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?