Rob van Essen schreef een ingewikkelde, gelaagde en verontrustende roman

Boeken
beeld nd
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De goede zoon speelt zich af in een technologisch geavanceerde toekomst die nabij zou kunnen zijn. Wie zijn wij nog als we in andermans hersenen kunnen kijken, als we ervaringen kunnen kopen?

Met name het laatste deel van de nieuwe roman van Rob van Essen (1963) is tegelijkertijd een verwarrende én ontroerende leeservaring.

Ontroerend omdat de ruim zestigjarige hoofdpersoon tijdens een autorit prachtig en invoelend vertelt over de veilige jeugd bij zijn gelovige ouders, over zijn moeder die dement is geworden en in een verzorgingshuis is gestorven. Hij, de goede zoon, heeft haar twintig jaar lang trouw bezocht. Recent heeft hij haar kamertje leeggehaald, en de ‘gruwelijk lelijke met oranje en bruine stof overtrokken sta-­opfauteuil’ die verder niemand wilde hebben, staat nu in zi …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?