Opgejaagde, overvraagde onderwijzers

Leerlingen in Zaandam maken in 1984 de Cito-toets. De toets is een van de manieren waarop onderwijskundigen het onderwijs meetbaar hebben willen maken. Boeken
Leerlingen in Zaandam maken in 1984 de Cito-toets. De toets is een van de manieren waarop onderwijskundigen het onderwijs meetbaar hebben willen maken. | beeld anp
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Historicus Piet de Rooy legt uit waarom het Nederlandse onderwijs geplaagd wordt door vernieuwingen: tamelijk onkundige onderwijskundigen kunnen er geen genoeg van krijgen.

Het onderwijs in Nederland is een veelzijdig iets. Het bestaat al sinds de Middeleeuwen, het kent talrijke vormen, die bovendien voortdurend veranderen, van de Latijnse school uit de Gouden Eeuw tot de moedermavo niet zo lang geleden.

Het is daarom niet eenvoudig om de geschiedenis van het Nederlandse onderwijs te schrijven, zelfs niet voor Piet de Rooy (1944), die bijna gemaakt is voor het schrijven van zo’n boek. De Rooy is de zoon van een onderwijzer, Peter de Rooy uit Sprang-Capelle, die opklom tot leraar aan een kweekschool en een handleiding voor onderwijzers schreef. Piet de Rooy trad …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?