Laat mij maar een dwaze maagd zijn

De geschiedenis van de wijze en de dwaze maagden uit Matteüs 25 is niet gemakkelijk te duiden. Het lijkt een eenvoudige parabel over tien meisjes, hun lampen en een bruidegom, maar er zijn heel wat vragen bij te stellen. Bij de toepassing trouwens ook.

Schrijfster Ida Simons (Antwerpen 1911 Den Haag 1960) heeft in Een dwaze maagd haar eigen interpretatie van dit Bijbelverhaal gegeven. Wanneer het hoofdpersonage, de twaalfjarige Gittel, de gelijkenis voor het eerst hoort, reageert ze ontzet. Het zijn rotmeiden, zei ik, die wijze maagden, waarom konden ze die stakkers niet wat olie lenen? Rotmeiden waren het. Laat mij maar een dwaze maagd zijn. Gittel doet denken aan Anne Frank en haar dagboek. Ook hier gaat het om de belevenissen van een Joods meisje op de rand van volwassenheid, geschreven in de ik-vorm. Een meisje dat (het slechte h …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?