‘God als stakeholder’

Arme Zimbabwanen, zoals hier in Maxixe, maken weinig kans om een bankrekening te kunnen openen. Met wat hulp kunnen ze in hun eigen dorp een ‘spaargroep’ opzetten om te kunnen sparen en (uit)lenen. Boeken
Arme Zimbabwanen, zoals hier in Maxixe, maken weinig kans om een bankrekening te kunnen openen. Met wat hulp kunnen ze in hun eigen dorp een ‘spaargroep’ opzetten om te kunnen sparen en (uit)lenen. | beeld ap / Britta Pedersen
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

‘BAM!’ staat in witte chocoladeletters op de roodgekleurde voorflap. De ondertitel is niet minder pretentieus: ‘een wake-up call voor kerk, werk en samenleving’. En inderdaad, het is een prikkelende combinatie: ondernemen en het evangelie.

Is Business as Mission, waarvan BAM een afkorting is, inderdaad zo spannend? Dat valt wat tegen. In het boek presenteert BAM zichzelf als een beweging waarin zakendoen meer is dan geld verdienen. God is namelijk een belangrijke ‘stakeholder’. Dat heeft gevolgen voor de blikrichting, zo blijkt uit de portretten die de theoretische onderbouwing illustreren. Ondernemers en zendelingen betrekken kansarme jongeren bij hun bedrijf, zetten werkverschaffingsprojecten en integratie- en leerwerk- plekken op of beginnen een stroopwafelfabriek voor verstoten travestieten ergens in Zuidoost-Azi …
Dit is 17% van het artikel.

Meer lezen?

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief