Escher en islamkunst: gemeenschappelijke basis

een vierkantraster zoals Escher dat toepaste in zijn houtsnede OntwikkelingI uit 1937. |beeld uitgeverij thoth Boeken
een vierkantraster zoals Escher dat toepaste in zijn houtsnede OntwikkelingI uit 1937. |beeld uitgeverij thoth

Het werk van de graficus Maurits Escher is populair bij een groot publiek. Veel van zijn werk bestaat uit regelmatige vlakvullingen, die in de verte doen denken aan islamitische kunst. Een boek en twee tentoonstellingen vestigen er de aandacht op.

Wie kent het werk van Escher (1898-1972) niet? Zijn houtsnedes met merkwaardige perspectieven, die in werkelijkheid nooit kunnen? Of zijn metamorfoses, zoals Dag en nacht uit 1938, een op het eerste gezicht symmetrisch plaatje waar vogels die van links naar rechts vliegen, overgaan in vogels die precies de andere kant uit vliegen. Escher was een meester van de illusie, iemand die mensen dingen kon laten zien die er in werkelijkheid niet waren. Die er ook nooit zouden kunnen zijn. regelmaat In Eschers werk is vaak een bepaalde regelmaat te zien. Een motief komt dan steeds terug, so …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?