Een Franse filmmaker over het Nieuwe Testament

Emmanuel Carrère ziet de evangelist Lucas (hier afgebeeld in de koepel van de Frauenkirche in Dresden) als een Macedonische arts die ‘embedded’ meereist met Paulus en daarvan een aanvaardbaar verhaal moet maken voor heidenen en Joden. Boeken
Emmanuel Carrère ziet de evangelist Lucas (hier afgebeeld in de koepel van de Frauenkirche in Dresden) als een Macedonische arts die ‘embedded’ meereist met Paulus en daarvan een aanvaardbaar verhaal moet maken voor heidenen en Joden. | beeld ap / Lionel Cironneau en Matthias Hiekel
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
‘De ik-vorm is bedoeld als nederigheid’, schrijft de Franse auteur Emmanuel Carrère in zijn nieuwe boek, Het Koninkrijk. Hij heeft meer van die rake uitspraken die niet spottend zijn bedoeld, maar wel bewust dubbelzinnig worden ingezet: hij ziet zich als agnost. Carrère is ‘niet gelovig genoeg om atheïst te worden.’

De 58-jarige Fransman filmt en schrijft een soort documentaires die hij inkleurt met eigen waarnemingen, ervaringen en redenaties. Dat leidt tot boeiende, doorgaans goed gerechercheerde impressies, die nochtans niet meer dan een aangeklede persoonlijke visie zijn. ‘Je ne sais pas’, zo eindigt het boek. ‘Ik weet het (ook) niet.’

Macedonische arts

Begin jaren negentig zit Carrère op dood spoor. Huwelijk vastgelopen, geen plan, geen zin en een enorm ‘writer’s block’. Tijdens een vakantie in Zwitserland hoort hij in een bergkapelletje een pastoor verhalen van Johannes. Thuisgekomen grijpt hij na …
Dit is 12% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief