De feiten van en over J.L. Heldring

Boeken
beeld Jos van Leeuwen
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

J.L. Heldring was vermaard om zijn rubriek ‘Dezer dagen’ in NRC Handelsblad. Logica en feitenkennis waren Heldrings handelsmerk. Hugo Arlman schreef een biografie van hem.

In elke krant zijn vaste plekken ingeruimd voor columnisten: redacteuren of medewerkers met een eigen rubriek. Hun waarmerk is dat ze stukken schrijven die herkenbaar zijn, door het onderwerp, stijl, visie of wijze van argumenteren. Met columnisten is het net zo gesteld als met voetballers of met dominees. Na verloop van tijd verdwijnen ze weer, omdat ze toe zijn aan iets anders of uit de smaak gevallen zijn. Er zijn uitzonderingen. Sommige columnisten doen hun werk zo goed, dat hun rubriek gaat samenvallen met de krant waarvoor ze schrijven.

Dat was het geval met de rubriek ‘Dezer …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?