Alles verandert

Hans Maarten van den Brink: ‘Ik ben er niet zo voor dat mensen voortdurend hun gevoelens uiten en proberen de hele tijd authentiek te zijn.’ Boeken
Hans Maarten van den Brink: ‘Ik ben er niet zo voor dat mensen voortdurend hun gevoelens uiten en proberen de hele tijd authentiek te zijn.’ | beeld Annaleen Louwes
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

In de nieuwe en nu al veelgeprezen roman Dijk van Hans Maarten van den Brink staan gewone ambtenaren centraal. ‘De meeste mensen zien hun collega’s vaker dan hun echtgenoot. Maar in veel boeken merk je daar niets van. Die gaan over kunstenaars van wie je denkt: wat dóén ze de hele dag?’

Op een ochtend in 1961 beginnen twee jongens hun werkzame leven in een kantoor in Amsterdam, bij de Rijksdienst voor het IJkwezen. Meer dan veertig jaar later moet een van hen, Karl Dijk, gedwongen weg. De ander, die naamloos blijft, blikt terug op zijn belevenissen met de mysterieuze Dijk, die op zijn eigen afscheidsreceptie schittert door afwezigheid.

Een verhaal over ambtenaren, dat klinkt niet meteen spannend.

‘Ik zoek ook niet in de eerste plaats naar een spannend verhaal. Waarover een boek gaat, vind ik niet zo interessant. Er zijn twee typen schrijvers, denk ik. De ene groep gaat …
Dit is 6% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief