Alleen overdag een gevangene

In Op een nacht van Anne Eekhout zit een man in een cel. Soms krijgt hij eten, soms niet. Er is een kamer waar de man martelingen ondergaat. En in de kamer is een rat. Het verhaal over de gevangen man wordt verteld in jij-perspectief. Boeken
In Op een nacht van Anne Eekhout zit een man in een cel. Soms krijgt hij eten, soms niet. Er is een kamer waar de man martelingen ondergaat. En in de kamer is een rat. Het verhaal over de gevangen man wordt verteld in jij-perspectief. | beeld anp / Koel van Weel
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Het is alles behalve een straf om het lezen van romans als werk te hebben. Een klein nadeel is er wel: wie veel taart eet, geniet er minder van. De sensatie van het proeven van woorden, zinnen en verhaallijnen taant zo nu en dan. Maar je leest door, want je weet: ooit komt er weer zo’n boek langs dat zich niet weg laat leggen. Oké, het belandt op het nachtkastje omdat tenslotte de wekker morgen weer gaat, maar feitelijk gaat het verhaal gewoon door, ook ’s nachts. Op een nacht van Anne Eekhout is zo’n roman.

Ook ín die roman gaat het verhaal dag en nacht door. Er is een man in een cel. Soms krijgt hij eten, soms niet. Niets is voorspelbaar. Hij tekent op de vloer. Buiten zijn cel draagt de man een blinddoek, maar de vloer helt en loopt rond. Er is een kamer waar de man martelingen ondergaat. Er is een dokter met wie hij gesprekken voert. En in de kamer is een rat, Ferdi, het enige andere levende wezen met wie de man communiceert. Overdag dan. Want ’s nachts (be)leeft hij het leven van James, kunstschilder, echtgenoot van Ana en bovenal vader van Penelope met haar konijnenknuffel Ferdi …
Dit is 11% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief