'Zoekopdracht is briefgeheim'

DEN HAAG - De Europese en Nederlandse privacywetgeving voor zoekmachines op internet, zoals Google en Yahoo, schiet te kort. De bedrijven kunnen nu alle zoekopdrachten met persoonlijke informatie van internetters maandenlang bewaren voor commerciële doeleinden. Dat zegt hoogleraar nieuwe media, Jan van Dijk aan de Technische Universiteit Twente.
 Hij is mede gespecialiseerd in internet en privacy. ,,Het bewaren van trefwoorden is buitengewoon privacygevoelig. Daarvoor moet betere wetgeving komen.'' Google ligt overhoop met de Europese privacycommissie over het bewaren van zoekopdrachten. Het bedrijf, wereldwijd marktleider, slaat al die informatie achttien tot 24 maanden op. Zo kan bijvoorbeeld iemand die zoekt naar een bepaalde ziekte persoonlijk worden herleid. De Europese privacywaakhonden willen uitleg van Google. Volgens Van Dijk zijn wettelijke regels noodzakelijk. ,,Trefwoorden zijn inhoudelijke communicatie. Die zouden ook …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?