'Verbod drankreclame zinloos'

DEN HAAG - Harde maatregelen om drankmisbruik terug te dringen, zoals een accijnsverhoging, zijn zeer effectief. Verboden op drankreclame zetten echter geen zoden aan de dijk.
Dit schrijft CPB-econoom Sijbren Cnossen in het gisteren verschenen economenblad ESB. De regeringscoalitie van CDA, PvdA en ChristenUnie kondigde deze week aan het alcoholgebruik te ontmoedigen, onder meer via een verbod op tv- en radioreclame v&243;&243;r 21.00 uur en een betere controle van de leeftijdsgrens bij alcoholverkoop. Cnossen schrijft dat per volwassene de maatschappelijke kosten van alcoholmisbruik (gezondheidszorg, verkeersongelukken, verzuim op het werk) 158 euro per liter alcohol bedragen. De overheid haalt echter per liter pure alcohol 'slechts' 64 euro aan b …
Dit is 27% van het artikel.

Wil je doorlezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?