Onduidelijke productie huismerken

DEN HAAG - De meeste supermarkten geven onvoldoende openheid over de duurzaamheid van hun huismerken. Dat blijkt uit onderzoek van de lobbyorganisatie Fairfood, die consumenten probeert aan te sporen tot de aanschaf van verantwoorde producten.
Fairfood heeft drieduizend producten waaronder koffie, thee, chocola, pindakaas en wijn onderzocht op duurzaamheid. Daar werden ook huismerken bij betrokken. Een woordvoerster van de organisatie vindt het opmerkelijk dat de openheid over deze merken zo gering is. ,,In een tijd waarin veel wordt nagedacht over duurzaamheid zou je meer verwachten. Positieve uitzonderingen zijn volgens haar Albert Heijn en Lidl, die bij hun eigen merken een eco-keurmerk hanteren. In de meeste andere gevallen is de transparantie ver te zoeken. ,,We weten gewoon niet of de producten op een duurzame manier …
Dit is 36% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?