Kilometerheffing bevordert doorstroming

DEN HAAG - De files op de weg zullen afnemen met de invoering van zowel een kilometer- als een spitsheffing. De doorstroming is echter het meest gebaat als de opbrengst van de heffingen gestoken wordt in de aanleg van wegen. Er zijn dan wel nadelen voor het milieu en de verkeersveiligheid. Dit concludeert het Ruimtelijke Planbureau (RPB) in een maandag verschenen studie, getiteld Beprijzing van het wegverkeer. De effecten op doorstroming, bereikbaarheid en economie.
Het planbureau onderscheidt drie heffingen. De eerste is een vlakke kilometerheffing (van 3,4 eurocent) ofwel een vast bedrag per afgelegde kilometer, die tot enige verbetering van de doorstroming in de spits leidt. Daarnaast is er een kilometerheffing met een congestie- of spitsheffing op drukke wegen (van 11 eurocent). Dan zal de doorstroming ,,duidelijk beter worden dan bij de vlakke kilometerheffing alleen'', stelt het RPB. Het woon-werkverkeer en vooral het zogenoemde sociaalrecreatieve verkeer zullen in deze variant ,,nog iets meer afnemen''. In de derde variant geeft het rij …
Dit is 21% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?