De brandweer uit South Yorkshire heeft met ruim 36.000 volgers op hun twitteraccount (@SYFR) een respectabele groep fans. Deze beslaat een grote regio van Barnsley, Doncaster, Rotherham en Sheffield. Het account heeft een prijs gewonnen en de brandweer timmert, zoals veel hulpdiensten, goed aan de sociale-mediaweg.
Op deze manier geven hulpdiensten het publiek een kijkje in de keuken. Dat is ook belangrijk, omdat veiligheid uiteindelijk iedereen aangaat.
Deze week publiceerde de brandweer een filmpje dat gaat over het inclusieve beleid van de brandweer als het gaat om lhbti. Toen de organisatie in juni een regenboogvlag in haar profielafbeelding had verwerkt, kwam daar best veel kritiek op.
Kritiek op z’n 'twitters': hard, homofoob, discriminerend. ‘Vorig jaar kregen we veel beledigingen toen we de regenboogvlag aan onze profielfoto toevoegden. Wij geloven niet dat homofobe scheldpartijen oké zijn en we staan voor alle lhbti'ers die we dienen en die bij ons werken’, zo schrijft @SYFR bij het filmpje. In het filmpje lezen brandweermannen en -vrouwen homofobe reacties voor die eerder via Facebook en Twitter waren binnengekomen.
Het filmpje wordt vooral positief ontvangen en de teller van het aantal views staat al snel ruim boven de honderdduizend.
Maar natuurlijk krijg je op een filmpje met een boodschap als deze al snel wat er zo vaak gebeurt: ‘Bedankt voor het vervuilen van mijn tijdlijn met deze linkse troep’, zo reageert een twitteraar met, jawel, 10(!) volgers. Deze roeptoeters vervuilen vaak sociale media. Daarbij, het zijn zeker niet altijd allenige zolderkamerschreeuwers die anoniem of onder pseudoniem schelden, maar regelmatig ook mensen met een grotere groep volgers. Anderen vinden dat de brandweer het blijkbaar veel te rustig heeft als ze zelfs tijd hebben een speelgoedkatje uit de boom te redden.
Via verschillende interviews laat de commandant van de brandweer weten dat ze weer allerlei gemixte reacties verwachten.
Maar ze hebben dit filmpje gemaakt omdat ze van harte staan voor hun streven om een inclusief team te zijn en omdat ze trots zijn op hun medewerkers en de mensen in de regio die ze dienen, hoe de on- en offline reacties ook zullen zijn.
Medewerkers zijn blij met het support van hun organisatie na al de nare reacties.