10 mei 2014 om 11:18
Luister naar

Sporen van het koninkrijk: Time to Turn

Time to Turn heft zichzelf op. Deze week maakte de organisatie, van jongeren die vanuit hun geloof willen kiezen voor duurzaamheid en rechtvaardigheid, dat bekend. Het is mooi geweest. Al die voorlichtingsbijeenkomsten, campagnes en festivals, ze werden gedragen door een beweging van jonge mensen die elkaar kenden en inspireerden. Het blijkt moeilijk te zijn om dat vol te houden. Mensen gaan hun eigen weg, en jonge aanwas blijft uit.

Veel mensen zeggen dat je dan toch moet doorgaan. De boodschap is toch goed? Het is toch zonde om je naamsbekendheid en je netwerk weg te gooien? Duurzaam leven en werken aan rechtvaardigheid, daar mag je toch nooit mee stoppen?

Ik ben lange tijd actief bij Time to Turn geweest, tot een paar jaar geleden. We geloofden altijd dat onze kracht niet lag in de middelen imago, adressenbestanden, fondsenwerving, kantoor, website, campagnes maar alleen in de gemeenschap van mensen die Jezus willen volgen. De middelen volgen daaruit. Als je merkt dat de persoonlijke gemeenschap minder wordt, ga je je meer richten op de middelen zelf. En dan word je uiteindelijk een kantoor met fondsenwervers en marketeers die een boodschap moeten verkopen, in plaats van een familie van mensen die verandering brengen doordat ze vervuld zijn met de Geest van God.

Er is een verschil tussen succes hebben en vruchtdragen, schrijft Henri Nouwen. Soms sterven onze plannen af, maar God zal vrucht geven. Alleen als de graankorrel sterft, draagt ze vrucht, zei Jezus. Ook wij moeten sterven aan onszelf. Ook onze clubjes, projecten en organisaties moeten sterven aan zichzelf. Zeker als ze succesvol zijn, worden ze makkelijk een prooi voor de cultuur van deze wereld, die gelooft in middelen en macht. God daarentegen werkt met het zwakke, het kleine, het dwaze. Al onze plannen, bankrekeningen, websites en andere middelen, we mogen ze inzetten, maar als ze de basis worden van onze kracht, dan moeten we ze begraven. De wereld begrijpt daar niets van, maar er is leven na de dood!

Ik zie dat leven nu al om me heen. Met Time to Turn hebben we campagne gevoerd voor eerlijke bananen. Die liggen nu in iedere winkel. We hebben campagne gevoerd voor vluchtelingen. Er zijn nu allerlei woongroepen en opvangprojecten aan het opkomen. We hebben uitgelegd dat duurzaamheid en gerechtigheid onlosmakelijk verbonden zijn met het evangelie. Ook daar is van alles aan het gebeuren. En het mooie is: we kunnen niets claimen als ons succes, want in alles hebben we samengewerkt met vele anderen. Alle vrucht wordt gegeven door God.

Opheffing is geen mislukking, het is een dappere stap. Middelen en organisaties hebben vaak de neiging om een doel op zich te worden. Zelfs kerken hebben de neiging om een doel op zich te worden. Als zelfs Jezus opzij durfde te stappen voor het hogere doel dan moeten wij daar ook niet bang voor zijn. We moeten ons vaker durven opheffen. Alleen als we durven te sterven, komt er nieuw leven.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
.

Ik had nooit eerder een man horen zeggen dat hij feminist is

'Ik was zélf in het stereotype getrapt van de brutale meid die haar neus ophaalt voor alles wat mannen in machtsposities zeggen', schrijft Lysanne van de Kamp. En dat terwijl ze zich altijd zo ergerde aan dat stereotype.

Feniks de la Fosse

'Zijn ex regeert ons huishouden, ik kan er niet meer tegen.' Hoe kan dit worden opgelost?

‘Ik heb het nodig dat je me geruststelt’, zegt een vrouw tegen haar partner in de praktijk van relatiecoach Feniks de la Fosse tegen. ‘Ik ben gewoon onzeker en heb het nodig om te horen dat ik nummer één ben.’

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Het gepest van Wilders mag niet gewoon zijn. Timmermans heeft hulp van andere Kamerleden nodig

Wim Dekker hoopt dat het fatsoenlijke deel van de Kamer niet in debat gaat over wat fatsoen is, maar soeverein afstand neemt van onfatsoen. En hij vraagt om gebed voor Frans Timmermans.

Zo sensationeel is dat boek van David de Vos niet, al suggereert hij het graag

Evangelisch prediker David de Vos prijst zijn verhaal aan als ‘het meest gedurfde en ongefilterde boek over de christelijke wereld dat je gaat lezen’. Verkooppraat, volgens Reina Wiskerke.

Kelly Keasberry is theoloog en pastoraal medewerker bij ziekenhuis AZ Monica in Deurne en Antwerpen.

Ambtenaren, managers, artsen of docenten: grijp eens wat vaker naar de gieter

Voor mij als ziekenhuispastor was het uitsterfbeleid niet om aan te zien, schrijft Kelly Keasberry. Na werktijd besloot ik tot een reddingsoperatie. Gewapend met een gietertje, een schaar en een emmer van de schoonmaker.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Stilte kan confronterend zijn. Als de geluiden van buiten verstommen, gaat je binnenwereld aan de gang

Stilte kan confronterend zijn. Als de geluiden van buiten zijn verstomd, gaat je binnenwereld aan de gang. Het is mij lang gelukt dat uit de weg te gaan, schrijft Anita Zeldenrust. Drukte is een statussymbool.

nd

In Amsterdam zit een witte duif klem. Hoe kan ik de vogel nog redden? Klimmend, via de regenpijp?

Wat doe je als je ziet dat er een vogel verstrikt is geraakt in een net? Op één-hoog? Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren. Maar er is toch hoop.

George Harinck is rector magnificus aan de Theologische Universiteit Utrecht.

Laat kinderen weer sleutelteksten uit de Bijbel, de geschiedenis en de literatuur uit het hoofd leren

Het is ronduit zonde dat we tegenwoordig bijna niets meer uit ons hoofd leren. Want wat je niet bezit, kun je jezelf niet herinneren. Zorg daarom voor een goed gevulde binnenkamer, stelt George Harinck.

Hans Werkman

Bezwijkt in christelijke gedichten de poëzie 'onder de last van de boodschap'?

Lieddichter Ad de Besten was een meelevend christen, maar christelijke poëzie, moest dat zonodig? Hij las het werk van enkele christelijke dichters en constateerde dat dit wantrouwen geen nieuw voedsel heeft gevonden.