Luister naar

De binnenstad blijft leven dankzij de koffiebar

Nieuws
DEVENTER - Als gevolg van de economische crisis groeit de leegstand in de Nederlandse winkelstraten. Maar koffiebars doen goede zaken en vullen die lege plekken graag op.
Jelte Posthumus
zaterdag 29 december 2012 om 09:27
De binnenstad blijft leven dankzij de koffiebar
De binnenstad blijft leven dankzij de koffiebar

Wordt het zon speciale Christmas Blend Espresso Roast, in plaats van eenMochaLight Frappuccino Blended Beverage? Of toch de vertrouwde PikePlace Roast? Ruim voor de opening van de nieuwste vestiging van Starbucks, onlangs in Deventer, stonden er voor de nog dichte deur al wachtende koffiefans in gedachten te nippen aan hun favoriete koffie.

Winkeliers en de horeca hebben het, in tegenstelling tot het groeiend aantal koffiebars, bepaald niet makkelijk. Sommige winkelpanden staan al lange tijd te huur en in arren moede wordt hier en daar maar kunst in de etalages tentoongesteld. En overal veroorzaken faillissementen, van boekhandels tot ketens als Expo (cadeaus) en Its (wit- en bruingoed en elektronica) pijnlijk lege plekken in het straatbeeld.

zonnige tijden

Het lage consumentenvertrouwen en de toegenomen verkoop via internet slaan overal toe. Voor koffieproducenten en uitbaters van koffiebars zijn het echter zonnige tijden. Volgens het FoodService Instituut Nederland is de verkoop via koffiebars als Starbucks, de Douwe Egberts-cafés en de vestigingen van de CoffeeCompany sinds het begin van de crisis in 2008 met twintig procent gestegen, naar een omzet van 128 miljoen euro dit jaar. En omdat ook de totale koffieconsumptie sinds 2005 toegenomen is, gaat de groeiende populariteit van koffiebars niet ten koste van de omzet van supermarkten. Daar namen de bestedingen wat betreft de koffiecategorie tussen 2009 en 2011 toe van 611 miljoen euro tot 726 miljoen euro in 2012.

Ook wij merken natuurlijk wel iets van de crisis, zegt Stefan Swart. Hij is algemeen directeur van de 22 Douwe Egberts-cafés en de 32 vestigingen van de CoffeeCompany, die in 2011 door Douwe Egberts overgenomen werd. Maar onze voorspellingen wat betreft de potentiële groei van onze markt blijken steeds weer overtroffen te worden. We begonnen in 1996 met een klein zaakje in de Leidsestraat in Amsterdam, maar op een gegeven moment bleek er alleen in Amsterdam al voldoende vraag voor tien zaken.

In het eerste kwartaal van 2013 verwacht Swart zes of zeven nieuwe cafés te openen en binnen enkele jaren hoopt hij tegen de tachtig vestigingen te hebben. Volgens hem profiteren de koffiebars onder andere van het feit dat consumenten de afgelopen jaren meer kwaliteitsbewust zijn geworden. Zeker bij voedingsmiddelen waarmee je een emotionele band kunt opbouwen, zoals koffie, vlees en whisky. Onze markt zie ik daarom zeker verder groeien. En die groei realiseren we vooral door verdere verdieping te geven, bijvoorbeeld door nieuwe smaken en aandacht voor het productieproces. Steeds meer mensen vinden de wereld achter de koffie net zo interessant als die van wijn.

witte raaf

Jan-Willem Grievink, directeur van het Foodservice Instituut Nederland, noemt de koffiebars dan ook een witte raaf binnen de buitenshuismarkt. Mensen gaan minder vaak naar restaurants, maar voor een relatief klein bedrag heb je ook in een koffiebar een ervaring buitenshuis. Je ontmoet er mensen, leest er de krant en er is draadloos internet.

Swart omschrijft de populariteit van koffiebars bijvoorbeeld bij zzpers die er hun laptop openklappen ook wel als de opkomst van de third place, naast het koffiegebruik thuis en op kantoor. En daar gaat het steeds meer om beleving.

Die creëert Douwe Egberts op een andere manier dan Starbucks, dat voornamelijk op stations gevestigd is. Wij zitten meer in de binnenstad en passen ons meer aan de omgeving aan. We restaureren panden in hun oorspronkelijke staat en zoeken personeel dat past bij het type klanten in een buurt. We zien de zelfstandige, creatieve koffiezaken dan ook als belangrijkste concurrenten, maar net als Starbucks helpen ook zij ons bij het versterken van de trend om buitenshuis koffie te drinken.

voordeel

Dankzij die trend vullen koffiebars de lege plekken op die andere ondernemers achterlaten. Volgens Locatus, dat gegevens over het winkellandschap bijhoudt, nam de leegstand in de detailhandel sinds 2010 toe van 5,5 tot 6,3 procent dit jaar. In 2011 was dat nog 6 procent.

Volgens Gertjan Slob, directeur Onderzoek, worden onder andere boekhandels, videotheken en cd-winkels hard getroffen terwijl het aantal kappers, nagelstudios en schoonheidssalons juist toeneemt. Maar terwijl ook telecomwinkels en supermarkten het nog steeds prima doen, gaat dat ten koste van bruin- en witgoedwinkels en zelfstandige bakkers en slagers.

De crisis heeft voor ons dan ook een voordeel, vertelt Stefan Swart van Douwe Egberts. Er komen namelijk mooie locaties vrij voor onze cafés.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Het is niet per se moeilijk om zonder makelaar een huis te kopen of verkopen, zegt Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis.

Zonder makelaar een huis (ver)kopen: hoe doe je dat? 'Een makelaar is geen tovenaar'

Een huis kopen of verkopen zonder makelaar scheelt kosten. Maar het vraagt ook meer van kopers en verkopers. Hoe pak je dat aan en waar moet je op letten?

Algemeen directeur en medeoprichter van Roetz Tiemen ter Hoeven in de werkplaats in Amsterdam-Noord waar de sociale onderneming op duurzame wijze fietsen een tweede leven biedt.

Roetz bouwt hippe nieuwe fietsen door onderdelen te 'oogsten' van wegroestende wrakken

Waar veel oude of kapotte fietsen een lot op de schroothoop beschoren is, krijgen deze bij Roetz een nieuw leven. Zo repareert de sociale onderneming onder andere ov-fietsen van NS, met ‘geoogste’ onderdelen uit andere rijwielen.

Tjerk 't Lam en zijn vrouw Lydia in Plus-filiaal Bieshof in Dordrecht. Aanstaande maandag krijgt de winkel een nieuwe eigenaar. Zonder koopzondag ziet de ondernemer geen perspectief op lange termijn.

Tjerk stopt met zijn supermarkt, omdat hij niet op zondag open wil. 'Alles jaagt steeds meer door'

De christelijke ondernemer Tjerk ‘t Lam uit Dordrecht ziet geen toekomst meer voor zijn supermarkt zonder open te gaan op koopzondagen. Daarom stopt hij. Principieel was dat geen lastig besluit, zegt hij, maar emotioneel wel.

Gedupeerden met protestborden demonstreren op het terrein van verzekeraar Achmea. ‘Terugkijkend had klanten niet zo veel leed toegebracht mogen worden.’

De woekerpolis was het grootste financiële schandaal ooit. Kan zoiets weer gebeuren?

Met de laatste grote schikkingen in zicht, loopt de woekerpolisaffaire na dertig jaar ten einde. Hoe kon het ‘grootste financiële schandaal uit de Nederlandse geschiedenis’ zo ontsporen? En kan het weer gebeuren?

De architecten van Bureau B+B houden zich bezig met stedenbouw en landschapsarchitectuur.

Het Nederlandse landschap vraagt veel: duurzaam, klimaatbestendig én natuurinclusief

In een land dat worstelt met ruimtegebrek en klimaatverandering zijn de uitdagingen voor landschapsarchitecten veel complexer geworden. Bureau B+B legt de lat extra hoog. 'Als het werk af is, is het nog niet af.'

Bedrijfsterrein van chipmachinefabrikant ASML in Veldhoven.

Kabinet probeert uit alle macht de chipindustrie in Nederland te houden

Het demissionaire kabinet loopt zich het vuur uit de sloffen om de Nederlandse chipindustrie comfort te bieden. ASMI, NXP en paradepaard ASML dreigen namelijk hun koffers te pakken.