Tientallen klachten over Maasstad Ziekenhuis
Zij deden hun beklag bij de meldpunten van patiëntenorganisatie Zorgbelang Zuid-Holland en NU'91, de beroepsorganisatie van de verpleging en verzorging. Die waren ingesteld vanwege problemen met de multiresistente klebsiellabacterie. Het afgelopen half jaar overleden 27 patiënten die met de bacterie waren besmet. Het ziekenhuis staat sinds vorige week onder verscherpt toezicht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg omdat het onvoldoende maatregelen zou hebben genomen om infecties te bestrijden.Volgens Jan Klein, anesthesioloog en hoogleraar Veiligheid in de zorg, sloeg het ziekenhuis daarnaast zijn adviezen in de wind. Hij besloot daarop op te stappen.
Bij NU'91 kwamen sinds afgelopen vrijdag veertig tot vijftig meldingen binnen van bezorgde werknemers uit het Maasstad Ziekenhuis. Door speculaties over een opnamestop vrezen zij voor hun baan, vertelt een woordvoerder. Ook klaagden verschillende werknemers dat hun werkgever hen ontmoedigt zich te laten testen of zij de bacterie bij zich dragen. ,,Er wordt gezegd dat iedereen zich mag laten testen, maar er wordt een sfeer gecreëerd waarin ze juist worden ontmoedigd dat ook echt te doen. En dat terwijl ze bang zijn dat ze zelf iets onder de leden hebben. Dat is verontrustend.'' De medewerkers klaagden ook bijna unaniem over de negatieve media-aandacht die hun ziekenhuis de afgelopen weken kreeg.
Zorgbelang Zuid-Holland ontving sinds maandag zestien meldingen van verontruste patiënten of hun naasten. Ongeveer een derde van hen klaagde over slechte hygiëne in het ziekenhuis. Nog eens een derde van de meldingen betrof vragen van patiënten die zich afvroegen of het nog wel veilig was zich in het ziekenhuis te laten behandelen. In overige gevallen klaagden zij onder meer dat het ziekenhuis niet serieus met hun vragen omging.
NU'91 hoopt volgende week met het ziekenhuis om de tafel te zitten om de klachten te bespreken. Zorgbelang Zuid-Holland stuurt de meldingen nu al door naar het Maasstad Ziekenhuis. Het ziekenhuis zegt alle klachten - of ze nu direct bij het ziekenhuis terechtkomen of via de meldpunten - serieus te nemen en deze zo goed mogelijk te zullen afhandelen. Het bestrijdt dat werknemers worden ontmoedigd zich te laten testen. ,,Daar hebben wij geen enkel belang bij. We doen er juist alles aan om iedereen zo veel en zo goed mogelijk te informeren en om nare gevoelens weg te nemen'', aldus een woordvoerder.