Luister naar

Jop van der Bijl brengt genezings-cd uit

Nieuws
HARDERWIJK - Jop van der Bijl (51) bracht deze week een cd uit waarvan hij claimt dat mensen bij het beluisteren ervan ,,zullen worden genezen''.
Gerald Bruins Gerald Bruins
donderdag 21 oktober 2010 om 19:06
Jop van der Bijl brengt genezings-cd uit
Jop van der Bijl brengt genezings-cd uit

Woorden van Genezing is de titel van het schijfje met uitsluitend Bijbelteksten over genezing, ingesproken door Open Doors-grondlegger Anne van der Bijl - zijn vader - publicist en spreker Willem Ouweneel en Van der Bijl zelf. De laatste is ook bekend als directeur van TRIN, de organisatie uit Harderwijk die het charismatische gedachtegoed uitdraagt.

Waarom een genezings-cd?

,,Ik had deze cd al jaren op mijn hart. Ik kwam terug uit Afrika, waar ik als zendeling evangelisatiecampagnes organiseerde. Daar heb ik veel mensen - doven, blinden en verlamden - genezen zien worden na het horen van Gods Woord. Het geloof komt immers uit het gehoor. Ik heb gezien dat het daar werkt.

Terug in ons land miste ik een soort Bijbel-luistercd voor in de auto, of als je je ogen even dicht hebt. Heel de Bijbel op cd zetten, is voor mij ondoenlijk. Toen heb ik een koppeling gelegd naar genezing, een onderwerp waar ik veel mee bezig ben. In Afrika zijn mensen blij als iemand geneest en willen ze naar Gods stem luisteren. In Nederland heerst een sceptische houding: ik weet niet of God mij wil genezen, kan Hij het wel en als Hij het kan, dan kan Hij dat ook nu doen zonder dat ik in actie hoef te komen. Terwijl in de Bijbel staat dát Hij geneest en wil genezen. Daarin kun je ook lezen dat iedereen die naar Jezus toegaat, wordt genezen.''

Om op de sceptische toer te gaan: hoe durft u te claimen dat deze cd mensen zal genezen, zoals u in de aankondiging doet?

,,Omdat ik in Afrika de kracht van Gods Woord in werking heb gezien. Waar zijn Woord verkondigd wordt, veranderen mensen. Als Jezus door deze cd spreekt, zullen mensen genezen. Daar ben ik van overtuigd. Wie er naar luistert, bouwt eerst zijn geloof op, nodig om de genezing te pakken.''

Geneest iedereen die naar uw cd luistert?

Van der Bijl aarzelt. ,,Dat weet ik niet. Ik denk het niet, maar misschien is dat mijn eigen ongeloof. Ik heb ook in Afrika mensen gezien die niet genazen, maar ik kan niet in hun hart kijken en vaststellen of zij wel geloofden dat je je kunt uitstrekken naar genezing...

Ik vind het moeilijk om het zo te stellen zoals u vraagt. God is een persoon, geen machine in de zin van: gooi er een kwartje in en er komt iets uit. God heeft gezegd dat mensen moeten bidden en genezen zullen worden. Dat is een opdracht. Hij heeft niet gezegd: iedereen die bidt, geneest. Mijn cd is een hulpmiddel, een manier om te evangeliseren. Ik wil zo mensen dichter bij God brengen.''

Als je niet geneest, ligt dat dan aan je eigen geloof?

,,Dat durf ik absoluut niet zo te zeggen. Ik ben niet in de positie om mensen te veroordelen - dat is in het verleden al genoeg gebeurd.

De cd bouwt aan het geloof van mensen, zodat ze zeggen: ook voor mij is er genezing. Jezus heeft daarvoor de prijs op Golgotha betaald, door zijn striemen zijn wij genezen - tegenwoordige tijd. Op z'n minst raak je door mijn cd bemoedigd.''

Bent u niet bang dat mensen met een uitzichtloze ziekte hun hoop gaan stellen op uw cd?

,,In het slechtste geval brengt mijn cd mensen dichter bij God. Als zij het bij een paragnost of een magnetiseur gaan zoeken, zijn ze verder van huis. Dan kunnen ze beter naar mijn cd luisteren.

Als je de Bijbel goed leest, staat er dat je bij ziekte naar je oudste moet gaan en je moet laten zalven. Dat gebeurt in veel kerken niet, hoewel je dat de laatste tijd wel steeds meer ziet. Terwijl het gewoon in de Bijbel staat.

Maar als u het mij op de man af vraagt, vind ik iemands behoud belangrijker dan dat hij geneest. Ik zie iemands ziel liever naar de hemel gaan. Dat staat voor mij als een paal boven water.''

Als een zieke niet beter wordt, kan teleurstelling op de loer liggen.

,,Dan raakt zo iemand teleurgesteld in Gods Woord. Want op de cd staan alleen maar Bijbelteksten.''

U kunt het verwijt krijgen dat u Bijbelteksten gebruikt als magische bezweringsformules.

,,Dat kan. Maar veel mensen lezen helemaal niet in de Bijbel. Velen denken dat zijn Woord een boek is van regeltjes. Dat was voor mij ook een reden om mensen te laten horen dat de Bijbel vol staat met prachtige beloften. Ik wil ze tot lezen prikkelen.

En ach, natuurlijk bied ik een selectie van teksten aan, maar dat gebeurt zondag in een kerkdienst ook. Ik heb maar een aspect uit de Bijbel belicht: genezing.''

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Patrick van der Linden (48), Niels Stouten (30) en Lia Verhaar (46)

De muziek van Bach verwondert deze mensen: 'De Johannes-Passion laat Jezus al 300 jaar als Heer zien'

De Johannes-Passion van Bach bestaat 300 jaar. Daarom wordt het stuk dit jaar extra vaak uitgevoerd tijdens de passietijd. Drie liefhebbers over hun ervaringen: 'Al ken ik het stuk goed, elke uitvoering is weer anders.'

De helft van de Duitse bevolking vindt dat het dansverbod op Goede Vrijdag wel wat versoepeld mag worden.

Waarom dansen op Goede Vrijdag is verboden in Duitsland en dat voorlopig zo blijft

Dansen in discotheken is op Goede Vrijdag verboden in Duitsland. Lang niet iedereen is het eens met het ‘dansverbod’. Toch blijft het van kracht. ‘Juist in onze tijd is het goed om even stil te staan.’

Petraeus werd uitverkoren om de serie te schieten, onder andere in de Armeens Apostolische Kerk Surp Hoki.

Voor zijn bekroonde fotoserie bezocht Bram 36 migrantenkerken. 'Soms is het prachtig, soms totale herrie'

Zesendertig zondagen ging fotograaf Bram Petraeus naar een migrantenkerk. Voor zijn fotoserie krijgt hij de Zilveren Camera 2023, een journalistieke prijs. 'Na een paar zondagen heb ik toch maar oordopjes meegenomen.'

Job Aantjens en Gerrita van de Haar komen uit dezelfde reformatorisch traditie, maar gaan verschillend om met hun homoseksualiteit.

Allebei christen en homo: Job leeft celibatair, Gerrita heeft een relatie. 'God geeft mij hier rust over'

Wat doe je als je als jonge christen ontdekt dat je homo bent? Job Aantjes (20) en Gerrita van de Haar (32) in gesprek over hun ervaringen. ‘Niet al mijn familieleden komen nog op de koffie, nu ik samenwoon met een vrouw.’

Afbeelding

Kleurrijk nieuw jaar voor hindoes

Ieder jaar in februari of maart breken grote delen van India uit in een kleurrijke feestvreugde. Tijdens het Holi-feest vieren hindoes zowel nieuwjaar als de overwinning van het goede op het kwade, van de lente op de winter.

Blindentolk Hilbert Geerling tolkt live bij The Passion in Zeist op 28 maart

Dankzij Hilbert kunnen ook blinden The Passion 'zien'. 'Het werkt als een tierelier'

Kippenvel krijgen van The Passion terwijl je het niet kunt zien. Blindentolk Hilbert Geerling maakt dat mogelijk op Witte Donderdag. ‘Als iedereen begint te lachen, moet ik zorgen dat een blinde op hetzelfde moment lacht.’