Schiphol wil af van rij bij grenscontrole
Op termijn kunnen alle passagiers uit de Europese Unie op die manier langs de grenscontrole op Schiphol. Dat kan omdat in alle nieuwe paspoorten biometrische kenmerken als gelaatsherkenning en twee vingerafdrukken zijn opgenomen.
De proef gaat anderhalf jaar duren en kost ruim dertig miljoen euro. In de tussentijd wordt ook gekeken naar andere proeven om de grenspassage sneller te maken zoals het van uit huis doorsturen van de paspoortgegevens aan de marechaussee.
Het project No-Q (van het Engelse 'no queue', geen rij) wil Schipholdirecteur Jos Nijhuis doortrekken naar alle onderdelen van de vlucht. ,,Het uiteindelijke doel is dat de passagier zelf incheckt, zijn bagage labelt en afgeeft bij een drop-offpunt, via automatische grenscontrole en security scans in de terminal komt en rechtstreeks naar de gate loopt'', aldus Nijhuis in het magazine Zakenreis.
Schiphol onderzoekt ook of de vertrekkende en aankomende stromen passagiers van elkaar gescheiden kunnen worden. Nu komen die samen in de terminal, waardoor er ook weer aan de gate zelf beveiliging nodig is. Het splitsen van de stromen, zoals op veel andere luchthavens met verschillende niveaus, vergt echter een ingrijpende verbouwing van het pierenstelsel op Schiphol, die al gauw een paar honderd miljoen euro kost.