Nietsdoen op het werk valt mee
Veel werknemers compenseren dit gedrag namelijk door in hun eigen tijd voor de baas te werken. Uit een gisteren gepresenteerd Trendrapport van het consultancybureau Ernst & Young blijkt dat werknemers gemiddeld 2,3 uur per week thuis bezig zijn met zakelijk surfen, zakelijk e-mailen of telefoneren voor de baas. Het bureau baseert zich op een - overigens niet volledig representatief - onderzoek onder zeshonderd ondernemingen in de sectoren productie/industrie, handel/distributie en dienstverlening/financiële instellingen ,,Het produktiviteitsverlies is dus beperkt: het netto verlies aan arbeidsuren bedraagt dus 2,1 uur per week'', aldus Ernst & Young.
Hoewel het thuiswerken gunstig uitpakt voor de werkgever, geven de meeste werkgevers aan dit fenomeen terug te willen dringen. Maar zeven procent van de organisaties moedigt de medewerkers daadwerkelijk aan om thuis te gaan werken. Binnen de dienstensector (14 procent) en binnen het kleinbedrijf (23 procent) ligt dit hoger. Elf procent van de organisaties wil het aandeel thuiswerken vergroten, terwijl 15 procent dit aandeel juist wil verminderen. In de meeste gevallen willen organisaties het aandeel thuiswerken gelijk houden.
Binnen de meeste organisaties (70 procent) is het in principe mogelijk om voor een deel thuis te werken. Deelnemende organisaties binnen de overheids- en non-profit sector rapporteren geen enkele stimulans op het gebied van thuiswerken. Ernst & Young ondervroeg voor zijn jaarlijkse Trendrapport in totaal zevenhonderd directeuren, managers en werknemers.