Ook bankieren gaat mobiel
AMSTERDAM - De Rabobank behoort over een aantal jaar tot de vijf grootste aanbieders van mobiele telefonie. Tenminste, dat verwacht Eric Huygen, topman van Rabo Mobiel. Zijn nieuwste troef is een prepaid pakket, binnenkort verkrijgbaar bij alle vestigingen van de bank. ,,Een interessante markt, want de helft van alle mobiele bellers heeft geen abonnement.''
Rabo en concurrenten ABN Amro, Postbank en SNS, allemaal bieden ze hun klanten de mogelijkheid om via mobiel internet hun saldo op te vragen of overschrijvingen te doen. Maar terwijl in een land als Zuid-Korea al meer dan tien miljoen mensen hun financiën mobiel regelen, blijft het aantal gebruikers in Nederland beperkt. Rabo besloot de handschoen op te nemen en verkoopt sinds kort zelf mobieltjes waarop de vereiste software al is geïnstalleerd. Eind 2007 wil Rabo 160.000 klanten hebben.
Afstandsbediening
Internetbankieren is nog maar het begin, want volgens Huygen moet het mobieltje over een jaar of vijf een volwaardige 'financiële afstandsbediening' zijn, waarmee ook aan de kassa kan worden afgerekend. ,,Handig toch? Ik vergeet wel mijn portemonnee of sleutel wel eens, maar mijn mobiel vergeet ik nooit.'' Inderdaad is mobiel betalen een logisch vervolg op mobiel bankieren, meent directeur Innovatie Gerben Mak van ICT-dienstverlener LogicaCMG. ,,De banken willen af van dure contante betalingen. Bovendien biedt mobiel betalen extra mogelijkheden voor marketing.'
Dat 'contactloos betalen' steunt op Near Field Communication (NFC), een techniek die ook wordt gebruikt om autoportieren op afstand te openen. Afrekenen gebeurt via een chip in het mobieltje met daarop de bankgegevens, die voor een afleesapparaat bij de kassa wordt gehouden. Het bedrag wordt direct van de rekening afgeschreven. In Zuid-Korea wordt al een kwart van de betalingen zo gedaan.
In Nederland duurt het nog even voor we zover zijn, zegt Mak. ,,Mobiel betalen verbindt de bancaire wereld met de telecomwereld. Dus moeten ook de spelregels op elkaar worden afgestemd. Een heet hangijzer is of de chip met de bankgegevens op de sim-kaart of op een apart geheugenkaartje wordt gezet. In het laatste geval houden de banken meer zeggenschap, zoals ze nu gewend zijn bij de pinpassen.''
Vertrouwd alternatief
De digitalisering van het Europese betalingsverkeer is eveneens een obstakel, omdat winkeliers en klanten een vertrouwd alternatief hebben. In Nederland loopt een proef in het Amsterdamse World Trade Center. Binnenkort volgt een test bij supermarktketen C1000 waarbij klanten met hun mobiel afrekenen, statiegeld innen en virtuele zegeltjes sparen. ,,Nederlanders kunnen overal betalen en geld opnemen met de pinpas'', zegt Mak. ,,Het nut van mobiel betalen zit dan ook vooral in aanvullende diensten, zoals de mogelijkheid digitaal waardepunten te sparen of informatie op te vragen.''