'Jongeren hebben reflectie nodig'
ZWOLLE - Het kleine lokaaltje, hoog boven in het gebouw van de Gereformeerde Hogeschool in Zwolle, volstaat maar net om alle plaatselijke en regionale pers op te vangen. Terwijl directeur Jan Westert van het Menso Alting College in Groningen aan het woord is, probeert de nieuwe directeur Pim Hulsman van het MAC in Zwolle zijn gezicht in de plooi te houden. Hij zit in de straal van de beamer die trots de nieuwe huisstijl van MAC Zwolle projecteert op het scherm achter hem.
Voor de pers is een informatiemap gemaakt met de drie folders van de nieuwe opleiding. Er worden opleidingen aangeboden in drie sectoren: gezondheidszorg, welzijn en economie. Vanaf het volgend schooljaar kun je in Zwolle op gereformeerde grondslag opgeleid worden tot mbo-verpleegkundige of onderwijsassistent, maar ook tot vertegenwoordiger of directiesecretaresse.
De presentatieplek, hoe krap bemeten ook, is niet toevallig gekozen, vertelt Westert. ,,We willen onderwijs introduceren dat dicht aanligt tegen het hbo-onderwijs van de Gereformeerde Hogeschool.'' Voor Westert is de GH een voorbeeld, niet alleen in de manier waarop die school haar identiteit vormgeeft, maar ook in de breedte van de opleidingen, de centrale ligging, de doorstroommogelijkheden en de onderwijskwaliteit. De Gereformeerde Hogeschool groeide de afgelopen jaren van zevenhonderd naar vijftienhonderd leerlingen. ,,De GH scoort, dat willen wij voor het mbo ook.''
Christelijk gereformeerd
Westert is, behalve directeur van het Menso Alting in Groningen, voorzitter van de stichting die de school in Zwolle gaat leiden. Pim Hulsman zal in Zwolle directeur worden. ,,Ik ben christelijk-gereformeerd'', vertelt hij helemaal aan het einde van de perspresentatie, ,,ik ben ouderling in mijn gemeente en voorzitter van de ChristenUnie in Nunspeet. En vader van vijf kinderen.''
Hulsman werkt al sinds 1981 in het onderwijs, en sinds 1997 in het mbo. In 2003 werd hij directeur van Landstede, een groot ROC met vestigingen van Zwolle tot Nijkerk en van Vollenhove tot Ommen.
De opleiding is zo groot en trekt een zo divers publiek, dat een al te zwaar geprofileerde christelijke identiteit niet meer haalbaar is. Dat leidt op de website tot formuleringen als: ,,Landstede wil ruimte geven aan mensen die wat zinnigs te zeggen hebben over het bestaan en over deze tijd. Wij geloven namelijk dat er meer is dan oppervlakkig vermaak en consumptie, meer in jezelf, meer tussen de mensen en meer tussen hemel en aarde.''
Westert signaleert een ,,leemte vanwege het ontbreken van gereformeerd - identiteitrijk - middelbaar beroepsonderwijs'', tussen de grote gereformeerde scholengemeenschap Greijdanus en de Gereformeerde Hogeschool. Vier, vijf jaar lang hebben deze twee scholengemeenschappen met het Menso Alting College gesproken over kansen in Zwolle. Westert: ,,In Groningen functioneren we nog geheel zelfstandig als ROC. Dat is historisch zo gegroeid. In Zwolle moesten we er rekening mee houden dat we in een bestaand landschap terechtkwamen. We ontdekten dat we samenwerking moesten zoeken. Wil je krachtig starten, dan kun je dat niet zonder een goede partner doen.''
Eng
Hoe weet Westert eigenlijk dat er zevenhonderd leerlingen te werven zijn? ,,We hebben vorig jaar een marktonderzoek gedaan, en we hebben de uitstroom van het Greijdanus onderzocht. Maar daarnaast hebben we een globalere verkenning gedaan onder orthodox-christelijke studenten en op informatieavonden hebben we de bezoekers bevraagd op hun animo.''
Het wervingsgebied is bovendien breder dan het klassieke gereformeerde onderwijs alleen, zegt Westert. Hij formuleert bijna een slogan: ,,MAC Zwolle biedt gereformeerd mbo voor christenen.''
Aan het eind van de bijeenkomst vraagt een journalist zich af of het toch niet allemaal te eng zal worden: leerlingen krijgen nu de mogelijkheid om vanaf de basisschool tot aan het hbo een gereformeerde opleiding te volgen. Zijn ze dan wel opgeleid voor de arbeidsmarkt? Pim Hulsman: ,,We hebben een open school, waarin van meet af aan stages gelopen worden in de reguliere beroepspraktijk. Maar jongeren hebben behoefte aan reflectie op school, juist vanuit hun levensovertuiging.''