Luister naar

Vervoersverbod in trams Rotterdam: tuig is het

Nieuws
Rotterdam is de rotzooi trappende scholieren in de tram zat en grijpt naar een onorthodox middel: herriemakers en relschoppers worden met een vervoersverbod terug in het gareel gebracht.
Laurens Kok
maandag 2 juni 2008 om 23:21
Vervoersverbod in trams Rotterdam: tuig is het
Vervoersverbod in trams Rotterdam: tuig is het

ROTTERDAM - De stoep is bezaaid met glinsterende stukjes glas, stille getuigen van vandalisme bij de bushalte aan de Rotterdamse Pleinweg. De ruit zit er alweer in. ,,Maar voor hoe lang nog?'', vraagt een man op het bankje tegenover de bushalte zich hardop af. Sinds deze Rotterdammer met de VUT is, slaat hij de wachtende passagiers hier iedere dag gade. Hij ziet het voor zijn ogen gebeuren, het intimiderende geschreeuw, de ontembare vernielzucht. ,,Tuig is het, niets anders.''

Ron Troost kan er over meepraten. Puffend neemt hij plaats op de bank. Elke dag pakt hij tram 2 naar zijn werk in de Maashaven en terug. In de avondspits deelt hij het voertuig met groepen jongeren die op een van de zeven scholen langs het traject zitten. Vooral het afgelopen jaar liep het in tram 2 bijna elke dag gierend uit de klauwen. De tieners gingen in de tram met elkaar op de vuist of bekogelden de wagon vanaf de stoep met stenen. Hij zag met eigen ogen hoe een trambestuurder een volle bak yoghurt over zich heen kreeg. ,,Die wilde niet meer verder rijden. Geef hem eens ongelijk.''

Smoelenboek

Zijn bejaarde buurvrouw mijdt de 'scholierenspits', vertelt Troost. Zij stapt pas op als de jongeren al lang en breed in de klas zitten. Troost peinst daar niet over. Hij voelt zich niet bedreigd, verzekert hij. Toch draagt hij altijd een ijzeren ring in zijn broekzak. ,,Voor de zekerheid.''

Troost is blij dat de gemeente Rotterdam, samen met politie, justitie en vervoersbedrijf RET sinds zondag een nieuw instrument in handen hebben: het vervoersverbod. Wie zich misdraagt, wordt uit de tram gehaald, op de foto gezet en komt er zeker twee weken niet meer in. Conducteurs krijgen elke ochtend een vers 'smoelenboek' om daar op toe te zien. Zet de vandaal voet in de tram dan wacht hem een boete die kan oplopen tot 2500 euro of zelfs celstraf.

Aan de Rotterdamse Randweg staat een achttal jongens in een kring te wachten. Ze trotseren het broeierige weer met een outfit die het midden houdt tussen 'gangster' en sportief: gympen, een aantal lagen XXXL-shirts, gecombineerd met 'bling-bling'. Elkaar verwensingen toeschreeuwend, nemen ze bezit van de laatste wagon. De overige passagiers mogen meegenieten van hun muziek. Een uit de kluiten gewassen conducteur sommeert hen het lawaai te staken. Ze nemen de controleur eens goed op en besluiten dan uit te stappen.

Mes

Meer nog dan de passagiers moet het trampersoneel op lijn twee het elke dag ontgelden, weet trambestuurster Jacqueline Lauwers. ,,Je kunt er de klok op gelijk zetten.'' Elke dag is er gezeur. ,,Sommige collega's trekken dat niet en ruilen van dienst als ze voor 'de twee' staan ingepland.''

De rossige Rotterdamse werd zelf al eens aan haar haren getrokken, maar is 'gelukkig' nog nooit met een mes bedreigd zoals andere bestuurders. Als moeder van drie kinderen snapt ze niet hoe het kan dat tieners zoveel overlast veroorzaken. ,,Als het mijn kinderen zouden zijn... Ach, misschien weten die ouders wel van niks.'' Dat het vervoersverbod alle problemen oplost, betwijfelt ze. ,,Maar als je niks doet, verzuip je zeker.''

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Agenten met machinegeweren bewaken de Dom in Keulen rond Kerst en Nieuwjaar na de ontdekking van aanslagplannen van ISIS-Khorasan.

ISIS heeft Europa nog steeds in het vizier voor aanslagen als die in Rusland

In heel Europa zijn veiligheidsdiensten in staat van paraatheid. Want de aanslag in Moskou was niet het enige plan van ISIS. Het heeft Europa weer stevig in het vizier, te beginnen met kerken.

‘Je kunt aan je vlucht een CO2-uitstootcijfer hangen, maar wat zijn de precieze gevolgen dan?'

Waarom we toch blijven vliegen ondanks schaamte. 'Zet op een rij wat je belangrijkste waarden zijn'

Vliegschaamte blijft een dingetje, van de 18 tot 65-jarigen heeft 1 op de 5 er last van. Waarom blijven we vliegen, terwijl we weten dat het het klimaat fors schaadt?

De brug over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend ligt midden in de A7, en is verreweg de belangrijkste verkeersader in het gebied.

Motorambulances en speedpedelecs om de file te omzeilen: de brug over de A7 wordt verbouwd

De verkeersoverlast in Noord-Holland zal gigantisch zijn zodra Rijkswaterstaat begint met de versteviging van een brug, midden in de A7. Artsen en verpleegkundigen maken zich zorgen over de gevolgen voor de spoedzorg.

Boerenprotest dinsdagmorgen in Brussel.

EU-landen komen boeren ongekend snel tegemoet, GroenLinks spreekt van 'symboolpolitiek'

De EU-landen zijn akkoord met een serie maatregelen die tegemoetkomen aan de protesten van boeren. De milieueisen om EU-landbouwsubsidies te krijgen worden versoepeld, kleinere landbouwbedrijven worden helemaal niet meer gecontroleerd.

Het gezin Laan, met rechtsboven Henk-Willem en daaronder zijn gehandicapte zoon Joas pleit voor betere toiletvoorzieningen voor mensen als Joas. ‘We hopen dat het balletje nu snel verder gaat rollen.’

Waar verschoon je onderweg een ernstig gehandicapt kind? 'Soms moet het in de bosjes'

Naar de wc gaan tijdens een dagje uit levert kinderen en volwassenen met een ernstige beperking veel gedoe op. Ze hebben vaak een ruimte nodig waarin ze liggend verschoond kunnen worden. Maar die zijn er nauwelijks.

Anniek Pheiher leidt een trainingssessie voor activistische beleggers bij The Field in Leiden.

Klimaatactivistische beleggers trainen voor de confrontatie met CEO's: 'Ik wil ja of nee horen'

In de aanloop naar het aandeelhoudersseizoen stoomt Milieudefensie honderden klimaatactivisten klaar om een duurzamer beleid af te dwingen bij bedrijven. Actrice Anniek Pheifer traint de activistische beleggers.