Luister naar

De Kruijf: Pas je geloof niet aan

Nieuws
LEIDEN - Voor vrede in de maatschappij is het noodzakelijk dat iemand zich niet hoeft aan te passen voordat hij mee mag doen, betoogde prof. dr. G.G. de Kruijf gisteren in Leiden. De Kruijf, emeritus-hoogleraar christelijke ethiek, sprak gisteren op een studiedag over 'de heiliging van de Naam'.
van onze redactie kerk
vrijdag 22 april 2005 om 09:57

Na de moord op Theo van Gogh brandde in Nederland de discussie los over de vrijheid van meningsuiting. In het christelijk geloof speelt de heiliging van de naam van God een grote rol. ,,Een brandende vraag is nu hoe dit onopgeefbaare in het geloof van een christen zich verhoudt tot de vrijheid van menigsuiting in ons land'', aldus de organisatoren, het Theologisch Wetenschappelijk Instituut in Leiden en het Confessioneel Gereformeerd Beraad in de Protestantse Kerk.

Dat in Nederland de roep steeds luider wordt om godsdienstvrijheid te beperken tot het privé-domein, komt volgens De Kruijf door de opkomst van de islam. Deze godsdienst past niet in de gevestigde kaders. ,,Varianten van het christendom waren in de loop der tijd verenigbaar gemaakt met de Verlichting (volgens deze eind zeventiende eeuw opgekomen stroming kan de waarheid worden gevonden met behulp van het verstand, red.), het protestantisme inclusief zijn rechter randje en zelfs de Rooms-Katholieke Kerk. De islam is weerbarstiger, ruwer. Sommigen zeggen: die moet nog beschaafd worden. Anderen zeggen: dat lukt nooit. Ik zeg: is in dat ruwe niet iets in geding dat typerend is voor alle godsdienstig leven, maar dat in ons westers christendom verregaand is uitgesleten? Vormt de situatie geen aanleiding tot zelfreflectie en zouden we daar onze samenleving ook geen dienst mee bewijzen?''

Vreemdheid

Als het gaat om gelijkwaardigheid van man en vrouw en hetero- en homoseksualiteit steekt de islam daar vreemd bij af, constateert De Kruijf. ,,Net zo vreemd als het orthodox-protestantisme en net zo vreemd als het rooms-katholicisme. En toch valt hun vreemdheid minder op. Met die twee hebben we leren leven. Ze zijn ons bij al hun vreemdheid vertrouwd.''

,,Het is toch opvallend dat ze alle drie op dezelfde punten niet voldoen aan de moderne westerse standaard. Het ligt erg voor de hand om vast te stellen dat deze drie godsdienstige stromingen achter gebleven zijn. En dat is ook zo. Ze lopen ongeveer een halve eeuw achter. We zouden wat clement kunnen zijn met wie nog niet zo ver is als wij.''

Maar een gelovige wil niet benaderd worden alsof ,,hij dezelfde ontwikkeling doormaakt maar dan in slow-motion. Hij beleeft zijn morele oordelen niet als cultureel en historisch bepaald maar als lijnen die door God getrokken zijn. In deze religieuze rechtvaardiging van zijn opvatting wil de gelovige erkend en gerespecteerd worden.''

Die erkenning brengen ,,wij'' moeilijker op dan welwillendheid voor de gelovigen, aldus De Kruijf. ,,We mogen de opvatting huldigen dat godsdienstig leven op illusies gebaseerd is. Maar in de publieke ruimte eist het respect dat men de suggestie dat godsdienstig leven lucht en leegte is, achterwege laat. Dat men integendeel erop uit is ruimte te scheppen voor andere opvattingen en belevingen. We hoeven niet de gelijkwaardigheid van verschillende culturen te erkennen, maar ze hebben wel het recht te overleven. Erkenning houdt eenvoudigweg in dat we de ander niet pas aanvaarden als die verandert.''

Zijn opmerkingen waren niet alleen bedoeld voor ,,ongelovige liberalen'', benadrukte De Kruijf. ,,ik wil ze ook gelovigen voorhouden. Kennen wij godsdienst zelf niet vooral als gestolde lava, als erfenis. Nemen wij het gebed om heiliging van de Naam zelf wel ernstig?''

Schroom

Ook prof. dr. H.J. de Jonge, hoogleraar Nieuwe Testament, ging in op de taak van de gelovige die bidt: 'Uw naam worde geheiligd'. ,,Wij vragen dan dat Gods reddend handelen meer en meer erkenning zal vinden en geëerbiedigd zal worden. Maar dat kunnen wij niet vragen zonder ook zelf die erkenning van en eerbied voor Gods reddend handelen op te brengen. Wij mensen heiligen Gods naam door zo te leven - dat wil zeggen door Gods wil te gehoorzamen en een onberispelijk leven te leiden - dat iedereen ziet en erkent dat God de ware God is.''

Daarbij valt volgens De Jonge ook te denken aan de lofprijzing van God in de eredienst. Hij vroeg zich af of de erediensten ,,werkelijk voldoende door eerbied, ontzag en schroom worden gekenmerkt. Zijn onze diensten niet teveel vergaderingen als van een willekeurige, wereldlijke, burgerlijke vereniging? Gedragen we ons in de dienst echt als geplaatst in Gods tegenwoordigheid?''

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Christophe Vekeman: 'Mensen reageren met ongeloof op mijn geloof. Sommigen doen schamper over het christelijk geloof, alsof het geen wereldreligie is maar een psychische afwijking.'

De Belgische schrijver Christophe Vekeman zocht 30 jaar naar God. Nu noemt hij zich een christen

De Belgische auteur Christophe Vekeman was niet op zoek naar troost of zingeving, maar naar waarheid. Na een lange reis noemt hij zich nu christen. ‘Daarmee is de kous niet af. Geloof moet je elke dag opnieuw verwerven.’

Politieagenten en beveiligers verzamelen zich buiten de parochie van de Assyrische Kerk van het Oosten waar maandag een steekpartij plaatsvond. Nadat de politie de dader had gearresteerd, braken er rellen uit.

Man steekt bisschop neer tijdens kerkdienst in Australië, rellen buiten de kerk

Een steekpartij heeft maandagochtend abrupt een einde gemaakt aan een kerkdienst in de Assyrische Goede Herderkerk in Wakeley, 35 km ten westen van Sydney. De neergestoken bisschop bad daarbij voor zijn aanvaller.

Oudkatholiek theoloog Peter Ben Smit legt uit dat seks tussen twee mannen in de oudheid vaak sterk samenhangt met de sociale orde en macht.

Sommige Engelse bijbelvertalingen hebben het expliciet over homoseksualiteit - hoe terecht is dat?

In de Bijbel gaat het soms over seks tussen mannen. Toch kun je daarvoor niet zomaar de term 'homoseksualiteit' gebruiken, zeggen deskundigen. 'Deze teksten proberen misbruik tegen te gaan.'

'Kan een podcast een concurrentie worden van de catechisatie?'

Gereformeerde Gemeenten grijpen naar podcast voor geloofsleer. 'Geen concurrent voor catechisatie'

Wat staat er deze week in de bladen over kerk en geloof? Met podcast over de geloofsleer proberen de Gereformeerde gemeenten jongeren weer aan het lezen te krijgen. ‘Dat klinkt misschien een beetje apart.’

Delise, Christian Verwoerd, Joke Buis en Matthijn Buwalda brachten nieuwe muziek uit.

Nieuwe christelijke muziek van eigen bodem: welke nummers verschenen de afgelopen weken?

Van Joke Buis tot Matthijn Buwalda en van Delise tot Insalvation. Welke liederen van christelijke artiesten uit Nederland zijn onlangs uitgekomen? Een overzicht van nieuwe releases.

Een belangrijk aspect aan de scheiding van tafel en bed is de mogelijkheid tot herstel.

Scheiden van tafel en bed - wat is het en waarom komt het vooral in christelijke kring voor?

Wie een echtscheiding te ver vindt gaan, kan kiezen voor een scheiding van tafel en bed. Stellen kiezen hier zelden voor, ‘maar als mensen dit doen, is het praktisch altijd vanwege het geloof’.