Luister naar

Bijbelquiz 1

Nieuws
,,Hoeveel maal kreeg Jozef in de periode rond de geboorte van Jezus een droom van de Here?'' Dat is de eerste vraag van de Bijbelquiz - ,,voor de donkere dagen rondom het kerstfeest'' - die Het Zoeklicht publiceert. De keuze is twee, drie, vier of vijf keer. Het antwoord mogen we niet geven. ,,Niet eerst kijken, niet spieken.''
van onze redactie kerk
vrijdag 15 december 2006 om 20:17

De Bijbelquiz over het kerstverhaal is een vervolg op een algemene Bijbelquiz die het blad, dat ,,is gewijd aan het onderzoek der Schriften en het letten op de tekenen der tijden'', in het zomernummer publiceerde. ,,Veel lezers zijn enthousiast aan die quiz begonnen. Sommigen zelfs met de (onbewuste) gedachte: 'Dat doen we wel even'.

Wij, van de redactie, geven eerlijk toe dat het beslist geen eenvoudige quiz was.'' Deze kerstquiz is eenvoudiger, belooft de redactie.

Nog een doordenkertje: waarom is de Here Jezus gekomen? a. Om zondaren te behouden; b. Om de duivel, Satan, te onttronen; c. Om goed te doen en allen die door de duivel overweldigd waren te genezen; of d. Om de werken van de duivel te verbreken.

Randleden

In het christelijk-gereformeerde Kerkblad voor het Noorden kaart ds. D. Quant het beleid rond 'randleden' in zijn kerkgenootschap aan. Randleden zijn in de omschrijving van de predikant uit Huizen ,,gemeenteleden die niet meer aanspreekbaar zijn voor de gemeente en ook niet voor het geloof in de Here''.

Volgens de christelijk-gereformeerde kerkorde moeten deze mensen onder de tucht worden gezet. Probleem is alleen dat tuchtmaatregelen niet overkomen, schrijft Quant. ,,Toch is niemand gebaat met het in stand houden van de gegroeide situatie. De gemeente niet, want die heeft te maken met schapen van de Goede Herder, met wie redelijkerwijs geen intensief contact mogelijk is. De bedoelde gemeenteleden niet, want zij krijgen geen geestelijke prikkel om zich te bezinnen op hun levenswijze.''

Kerkrechtdeskundige Quant stelt voor om deze gemeenteleden een brief te schrijven waarin de wens wordt uitgesproken dat zij zich aansluiten bij een andere christelijke gemeente in de buurt. In de brief kan hen hulp worden aangeboden bij het maken van een keuze. Dat kan voor een Christelijke Gereformeerde Kerk zijn, maar ook een andere gemeente.

,,Als dat opnieuw geen positieve reactie oplevert, moet geconstateerd worden dat het betrokken lid zich buiten de gemeente heeft gesteld. Uitschrijving is dan onvermijdelijk.''

Als kerkenraden werk maken van de randleden, is een open gesprek met de gemeente noodzakelijk, benadrukt Quant. Degenen die worden uitgeschreven, kunnen kinderen zijn van gemeenteleden of andere familiebanden hebben. ,,Met moet niet onderschatten hoeveel verdriet het doet, wanneer je in het gemeenteblad moet lezen dat je kind of kleinkind geen deel meer uitmaakt van de gemeente.''

En hebben kerkenraden dit onderwerp te lang op z'n beloop gelaten, dan moet een kerkenraad daarvoor excuses aanbieden, meent Quant.

Nummering

Een van de lezers van het blad Standvastig , een uitgave van de Gereformeerde Bijbelstichting, heeft een prangende vraag. ,,Iemand heeft mij geleerd dat de Heere ook door middel van de nummering van de bijbelverzen ons de waarheid bekend wil maken. Via de nummering is veel te leren. De bijbelse getallen kunnen ons in de waarheid leiden zoals God wil dat wij die zien.''

De vragensteller voegt nog enkele voorbeelden toe waarin bijvoorbeeld vers 6 van een hoofdstuk wordt gelegd naast vers 6 van enkele andere hoofdstukken. Volgens de lezer dient het ene vers 6 dan ter opheldering van het andere.

,,Daar geloof ik niets van'', antwoordt L.M.P. Scholten onomwonden. ,,En u zult zelf ook wel ontdekt hebben, dat het heel dikwijls niet opgaat, wat u denkt te vinden. Het is historisch ook niet zo. De door Gods Geest geïnspireerde bijbelschrijvers kenden geen verzen en geen nummering'', zegt Scholten, lange tijd directeur van de organisatie, die zich inzet voor het behoud van de Statenvertaling.

Eeuwenlang heeft de Bijbel dan ook geen versnummering gekend. Scholten vertelt dat pas na de uitvinding van de boekdrukkunst de Franse boekdrukker Robert Estienne voor het gemak de hoofdstukken in verzen heeft gedeeld. ,,In de Bijbel die hij in 1551 drukte, heeft hij die versindeling het eerst toegepast. Later is ze nog weer enigszins gewijzigd. Het gevolg is dan ook, dat de versindeling niet in alle Bijbels gelijk is.''

Scholtens conclusie: ,,Geïnspireerd is de versnummering beslist niet!''

En in een naschrift schrijft hij: ,,Indien een Standvastig -lezer meer weet over waar deze aparte zienswijze vandaan komt, houden wij ons voor informatie aanbevolen.''

Bijbelquiz 2

Om nog even terug te komen op de Bijbelquiz in Het Zoeklicht : de laatste vraag blijkt, na even spieken op pagina 35, een instinker. Alle antwoorden zijn namelijk goed, blijkt uit de antwoordenlijst. Voor elk van de antwoorden wordt ter ondersteuning een Bijbeltekst genoemd.

Voor wie de hele Bijbelquiz zonder Bijbel erbij heeft gemaakt, is twintig of meer goede antwoorden een uitstekende score, aldus Jan van Barneveld, die de quiz heeft samengesteld. Maar met minder dan acht goede antwoorden is de redacteur niet tevreden: ,,Leest u de kerstverhalen uit Lucas en Matteüs nog eens goed door!'', is zijn advies aan degenen met deze magere score.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Ruben van Wingerden: 'Als je een kruis met overtuiging draagt, dan lijkt me dat mooi en goed. Zeker als je je ervan bewust bent dat het gaat om Jezus, die aan dat kruis is gestorven.'

Hoe het kruis van martelwerktuig tot symbool van overwinning werd. 'Als fashion item vind ik het storend'

Christenen realiseren zich te weinig dat het kruis een martelwerktuig was, bedoeld om vernedering en angst in te boezemen, stelt Ruben van Wingerden. ‘Ik zou nooit “kruisig hem, kruisig hem” roepen bij The Passion.’

Laurens van Gurp tekende een verlaten stad. Hij wordt voor zijn gedetailleerde werk geïnspireerd door architectuur en de natuur die hem omringt.

Drie dingen die ik leerde van Goede Vrijdag. 'Het geheim is groot, maar een kind voelt het aan'

Hoe doorleef je in een geseculariseerde tijd Goede Vrijdag? Theoloog des Vaderlands Kees van Ekris komt met drie woorden die leven én samenlevingen kunnen veranderen.

De Nederlands hervormde kerk in Landsmeer raakte leeg in 2002 en werd in 2015 verkocht aan de van oorsprong Filipijnse Iglesia Ni Cristo.

Protestants noorden ontkerkelijkte sneller dan katholiek zuiden. Landsmeer spant voorlopig de kroon

Protestantse kerken zagen hun ledenaantallen eerder teruglopen dan katholieke en Noord-Nederland ontkerkelijkte forser dan het roomse zuiden. Na een vertraging begin deze eeuw gaat de secularisering nu harder dan ooit.

Patrick van der Linden (48), Niels Stouten (30) en Lia Verhaar (46)

De muziek van Bach verwondert deze mensen: 'De Johannes-Passion laat Jezus al 300 jaar als Heer zien'

De Johannes-Passion van Bach bestaat 300 jaar. Daarom wordt het stuk dit jaar extra vaak uitgevoerd tijdens de passietijd. Drie liefhebbers over hun ervaringen: 'Al ken ik het stuk goed, elke uitvoering is weer anders.'

De helft van de Duitse bevolking vindt dat het dansverbod op Goede Vrijdag wel wat versoepeld mag worden.

Waarom dansen op Goede Vrijdag is verboden in Duitsland en dat voorlopig zo blijft

Dansen in discotheken is op Goede Vrijdag verboden in Duitsland. Lang niet iedereen is het eens met het ‘dansverbod’. Toch blijft het van kracht. ‘Juist in onze tijd is het goed om even stil te staan.’

Petraeus werd uitverkoren om de serie te schieten, onder andere in de Armeens Apostolische Kerk Surp Hoki.

Voor zijn bekroonde fotoserie bezocht Bram 36 migrantenkerken. 'Soms is het prachtig, soms totale herrie'

Zesendertig zondagen ging fotograaf Bram Petraeus naar een migrantenkerk. Voor zijn fotoserie krijgt hij de Zilveren Camera 2023, een journalistieke prijs. 'Na een paar zondagen heb ik toch maar oordopjes meegenomen.'